CarAmigo wordt een Airbnb voor autodelen

© istock
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De starter Sharonomy lanceert CarAmigo, een onlinemarkt voor autodelen. Particulieren kunnen er hun auto tegen een vergoeding uitlenen aan wie even een auto nodig heeft. Een nieuw voorbeeld van deeleconomie.

Het aantal start-ups initiatieven voor alternatieve manieren om auto’s te delen, is haast niet meer bij te houden. Cambio effende het terrein in ons land: het koopt auto’s en stalt ze op vaste plaatsen in de stad. Zen Car kopieerde dat concept, maar dan voor elektrische wagens.

CarAmigo verschilt van beide omdat het niet werkt met aangekochte wagens. Net als Uber, dat de taxisector overhoop haalde, maakt het gebruik van wagens van particulieren. Het Brusselse Djump brengt dan weer mensen met elkaar in contact om te carpoolen met hun eigen wagen. Uber en Djump zijn voorbeelden van ride sharing. CarAmigo verschilt van hen omdat je geen ritje deelt, maar je auto ter beschikking stelt. Het zakenmodel van CarAmigo lijkt daarom nog het sterkst op dat van het Antwerpse Tapazz: beide zijn een Airbnb voor autodelen.

Omnium verzekerd

Hoe werkt het? U maakt een profiel aan op het internet – er is geen app nodig – waarop u uw wagen aanbiedt. Wie een auto nodig heeft, neemt contact met u op en u bespreekt zelf hoe lang en voor welke prijs de auto wordt gedeeld en waar u de autosleutels uitwisselt. Achteraf beoordelen beide partijen elkaar, zodat toekomstige gebruikers op basis van die feedback vertrouwen krijgen in elkaar en het platform. Volgens Laurent Baeke, een van de twee algemeen managers van CarAmigo, is het grote verschil met Tapazz de verzekering: “Wij hebben die breder uitgewerkt. We bieden in samenwerking met een verzekeringsmaatschappij (de naam is nog niet bekend, nvdr) een volledige omniumverzekering aan. De verzekeringswereld is conservatief en het heeft ons veel tijd gekost om hen te overtuigen.” Het verdienmodel is gebaseerd op een commissie. Van het bedrag dat de autodeler ontvangt, gaat een variabel percentage naar de verzekeringsmaatschappij, de pechverhelper Touring en CarAmigo zelf.

CarAmigo spiegelt zich aan buitenlandse voorbeelden zoals het Franse Drivy en het Nederlandse Snappcar. “Ook daar was de verzekering het struikelblok, maar nu zie je dat het werkt.” De lancering van CarAmigo gebeurt in twee fases: vanaf nu kunt u een profiel aanmaken om uw auto te delen, maar het autodelen zelf kan nog niet. Pas begin volgend jaar, wanneer er voldoende mensen zijn geregistreerd, begint het autodelen echt. “We willen een vloot die snel een ruime dekking biedt, niet enkel in grote steden, maar ook in kleinere gemeentes.”

Bedrijfswagens

Het doelpubliek bestaat niet alleen uit mensen zonder auto, maar ook uit wie een auto heeft: bijvoorbeeld iemand met een kleine wagen die enkele dagen een grotere nodig heeft om te verhuizen of een citytrip in een buurland te doen. “Uit de buitenlandse voorbeelden blijkt dat de gemiddelde deelperiode drie tot vier dagen is”, zegt Laurent Baeke. Daarmee komt CarAmigo nog het meest in het vaarwater van klassieke autoverhuurbedrijven. “Mara zij richten zij vooral tot een zakelijk publiek, mensen die aankomen op de luchthaven bijvoorbeeld. We komen ook niet echt in het vaarwater van de vervangwagens”, zegt Baeke. “De autoconstructeurs zullen misschien de grootste slachtoffers worden. Ze zullen minder wagens verkopen, maar kunnen zich meer richten op onderhoud.”

Kunnen ook de vele Belgen met een bedrijfswagen gebruikmaken van het platform? “Voor ons is dat geen probleem, maar de leasemaatschappij en wellicht ook de werkgever moeten wel schriftelijk toestemming geven. In Nederland is er in elk geval een leasemaatschappij die samenwerkt met SnapCar”, zegt Baeke.

Een jaar investeren

De nv Sharonomy, het bedrijf achter CarAmigo, ontstond vorig jaar uit het eveneens in Sint-Pieters-Woluwe gevestigde European Directory Assistance, bekend van het 1212-nummer, een dienst voor telefooninlichtingen. Dat bedrijf wordt in Sharonomy vertegenwoordigd door Alex Gaschard en Laurent Baeke, die samen het algemeen management voor hun rekening nemen. Dat duo overtuigde nog vier partners. Het opstartkapitaal bedraagt 100.000 euro. Aangezien CarAmigo geen eigen auto’s hoeft te kopen, is het minder kapitaalintensief dan een bedrijf als Cambio.

“We zullen het eerste jaar niet break-even zijn”, zegt Laurent Baeke. “Dit is een jaar van investeren. Er zijn vijf miljoen wagens in België. Als je daar 1 procent van neemt, kom je op 50.000 auto’s, maar als we na een jaar 1500 en na een paar jaar 5000 wagens hebben, zijn we zeker tevreden. Dat moet haalbaar zijn. Drivy en SnapCar haalden in Frankrijk en Nederland na een jaar of drie al 20.000 wagens.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content