Netwerken zonder visitekaartjes werkt soms beter

11/02/14 om 17:26 - Bijgewerkt om 17:26

Bron: Trends

De Amerikaanse ondernemer en marketeer Kevin Daum legt op zakensite Inc.com uit hoe hij stopte met businesskaartjes uit te delen bij het netwerken. Zijn nieuwe werkwijze gaat veel beter, zegt hij. Hoe pakt hij het aan?

Netwerken zonder visitekaartjes werkt soms beter

U kunt zich hiernaast abonneren op de nieuwsbrief Bizz By Mail en zich uitschrijven door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

Een visitekaartje in iemands hand drukken of kwistig kaartjes rondstrooien volstaat niet om doeltreffend contact te leggen. Wanneer iemand Daum om zijn kaartje vraagt, vertelt hij steevast dat hij er geen bij zich heeft. Of hij hun e-mailadres mag noteren en hen iets toesturen, vraagt hij dan. Dat heeft drie voordelen legt Kevin Daum uit: je hebt de toestemming om contact met iemand op te nemen, je hoeft je niet af te vragen of hij je wel zal herinneren en je kunt hem iets sturen dat indruk maakt. Vooral dat laatste is belangrijk, meent de Amerikaan. Je kunt dan immers een blijvende indruk maken. Dit zijn 3 tips om daarin te slagen:

1 Zend iets dat echt bruikbaar is. De snelste manier om de prille verstandhouding met iemand de kop in te drukken, is om agressieve verkooppraatjes door te mailen. Stuur altijd iets waaruit de ander kan bijleren. "Als je niets hebt liggen, maak dan zelf iets. Meestal stuur ik een populaire column die ik heb geschreven of een link naar een boek van een interessante schrijver waar we het over hadden. Wat je ook zendt, zorg er steeds voor dat de eerste mail de ander een reden geeft om te antwoorden."

2 Stuur iets leuks. "Er zijn zoveel saaie en droge mails. Toon wat van je persoonlijkheid in je communicatie. Dit helpt je contactpersoon om je mails te koppelen aan wie je bent. Laat je contactpersoon glimlachen. Mensen doen immers zaken met zakenpartners op wie ze gesteld zijn."

3 Maak er een persoonlijk bericht van. "Toon je contactpersoon dat je een luisteraar bent die tijdens jullie ontmoeting duidelijk heeft gehoord wat hij te zeggen had. Vraag naar kinderen, hobby's of andere persoonlijke onderwerpen die ter sprake kwamen tijdens jullie eerste gesprek. Laat merken dat je geïnteresseerd bent in iemand als mens en niet alleen als prospect."

Benny Debruyne

De volledige column in het Engels leest u hier.

Onze partners