7 redenen waarom mensen niet naar u luisteren
In een praatje op de ideeënwebsite Ted.com licht geluidsconsultant Julian Treasure de zeven hoofdzonden van het spreken toe. Hoe kunt u ervoor zorgen dat toehoorders welwillender naar u luisteren?
Niet iedereen heeft het natuurlijke charisma om menigten rond zich te verzamelen wanneer hij spreekt. Dat hoeft ook niet. Toch zouden veel mensen meer aandacht krijgen van hun collega’s, vrienden of klanten als ze niet steeds een of meer van deze fouten maakten:
1 Roddelen: spreek geen kwaad van iemand wanneer hij er niet bij is.
2 Oordelen: het is moeilijk naar iemand te luisteren als u weet dat die persoon meteen beoordeelt hoe u reageert en laat merken dat u volgens hem tekortschiet.
3 Afbrekend zijn: een aandachtig oor hebben voor iemand die altijd maar negatief is, is een hele opgave.
4 Klagen: de overtreffende trap van negativiteit is klagen. Zo stoot u mensen af in plaats van ze voor u in te nemen.
5 Het ene excuus na het andere: er zijn van die mensen die altijd anderen de schuld geven voor hun acties en nooit zelf hun verantwoordelijkheid opnemen. Vermoeiend.
6 Overdrijven: als u elk voorstel op een vergadering ‘ongelofelijk fantastisch’ vindt, wat zegt u dan als er echt een uitzonderlijk voorstel op tafel wordt gelegd?
7 Dogmatisch zijn: uw eigen opinies steevast als de objectieve waarheid anderen door de strot duwen.
Hoe moet het dan wel? Volgens Julian Treasure zijn er vier hoekstenen voor spreken met impact: eerlijkheid (duidelijk en direct zijn), authenticiteit (jezelf zijn), integriteit (woord houden) en liefde (het goed menen met de anderen).
Een groot deel van het succes van uw boodschap hangt af van hoe u die brengt: speel met verschillende registers (uit de buik spreken voor meer autoriteit bijvoorbeeld) en met het timbre, ritme of volume van uw stem.
Hierkunt u de Ted Talk van Julian Treasure bekijken.
Tijdens de zomermaanden krijgt u de Bizz By Mail-nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier