5 technieken voor mindfulness in management

30/03/12 om 11:26 - Bijgewerkt om 11:26

Bron: Trends

Kennismaken met mindfulness kan ook zonder workshop of cursus. Maak van vandaag, of anders morgen, eens een 'mindfulle' dag en kijk of het bevalt. Hier zijn vijf direct toepasbare technieken.

Agenda. Laat twee afspraken niet op elkaar aansluiten maar neem minstens vijf minuten om het ene gesprek te laten bezinken (en eventueel wat aantekeningen te maken) en het volgende mentaal voor te bereiden. Plan ook hier en daar een leeg halfuur in.

Team. Als tijdens het overleg de emoties hoog oplopen, las dan een korte pauze in. Grote kans dat de toon daarna een stuk gematigder is.

Reacties. We zijn geneigd om altijd op dezelfde manier te reageren, zeker op mensen die wel al langer kennen. Als u eerst enkele seconden de tijd neemt om uw automatische reactie te herkennen, hebt u grote kans dat u bijvoorbeeld een vraag stelt in plaats van een oordeel te geven.

Beslissing. Zeg niet meteen ja of nee als u iets wordt gevraagd. Bedenk eerst of u een belofte wel waar kunt maken. Duidelijk nee zeggen komt krachtiger over dan twijfelachtig ja zeggen en daar later op terugkomen.

Wandelen. Hoe vaak loopt u naar de koffieautomaat terwijl u piekert over dat lastige gesprek van morgen of over tegenvallende financiële resultaten? Maak van uw gang naar de koffieautomaat (de toilet, de kantine...) een meditatieve wandeling door uw aandacht alleen te richten op de stappen die u zet.

Bron: MT.nl

Lees meer over:

Onze partners