3 lessen van Eric Van Zele, Manager van het Jaar

10/01/13 om 15:20 - Bijgewerkt om 15:20

Bron: Trends

Eric Van Zele, CEO van beeldschermspecialist Barco, werd op 9 januari verkozen tot Manager van het Jaar. Welke ondernemerslessen vallen er te trekken uit de kentering waar hij voor zorgde bij het West-Vlaamse bedrijf?

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab 'registreren' of 'registratie wijzigen'.

1 Richt je op wat je zelf kunt veranderen en geef niet te snel opBarco trok zich voor de komst van Van Zele steeds terug uit high-end niches wanneer een massaproducent in zicht kwam. Het gaf de markt op en zocht naar een nieuwe niche. De interim-CEO veranderde die houding: hij besloot met de medische schermen en digitale projectoren wel naar het middensegment te gaan door de verkoop- en productiekosten te verminderen. Ga er dus niet te snel van uit dat ondernemen in België (onder meer door de loonkosten) te duur is om te concurreren met buitenlandse bedrijven. "Met dezelfde ploeg en dezelfde kosten kunnen we nu drie of vier keer meer omzet maken. Wij betalen de mensen niet minder dan vier jaar geleden. Vier jaar geleden waren ze te duur en nu kunnen we goede bonussen uitbetalen. Waar zat het probleem dan? Niet in de loonkosten, maar in het herdenken van het businessmodel en in het motiveren en organiseren van de mensen zodat we op alle vlakken zouden scoren: strategisch, organisatorisch, procesmatig, cultureel, inzet en betrokkenheid. Dát heeft het verschil gemaakt."

2 Combineer een herstructurering met een groeipool"Saneren in een krimpende omgeving is veel pijnlijker dan bijsturen in een omgeving waarin groei zit. Altijd heb ik geprobeerd om één of twee groeipolen te combineren met rationaliseren. Dan kan je mensen herplaatsen en krijg je een positieve dynamiek." Bij Barco liet Van Zele bijvoorbeeld de digitalecinemaprojectoren stevig groeien.

3 Geef trekkers de kansVan Zele werkte lange tijd voor het Amerikaanse bedrijf Raychem en had er een baas die zijn personeel soms op projecten zette zodat het zich persoonlijk kon ontwikkelen. Raychem stuurde Van Zele daarnaast ook naar opleidingen zoals het Stanford Senior Executive Programme om vooral zijn zwakke punten weg te werken. Bij Barco stuurde Van Zele enkele mensen naar dezelfde opleiding en geeft hij talentvolle mensen de mogelijkheid om door te groeien. "Trekkers de kans geven maakt deel uit van het succesrecept. Het schept een enorme vertrouwensrelatie. Dat zijn echte kameraden geworden."

Onze partners