Koen De Maesschalck (Colruyt Group) is HR Manager of the Year

Koen De Maesschalck © Thomas Sweertvaegher
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Koen De Maesschalck is verkozen tot HR Manager of the Year. Met het personeelsbeleid heeft hij zijn stempel gedrukt op wat hij zelf “de versie 3.0 van Colruyt Group” noemt.

Koen De Maesschalck is verkozen tot HR Manager of the Year. Met het personeelsbeleid heeft hij zijn stempel gedrukt op wat hij zelf “de versie 3.0 van Colruyt Group” noemt.

Het leven van Koen De Maesschalck staat al meer dan jaren in het teken van de Belgische retailgroep. Op jonge leeftijd leerde De Maesschalck het bedrijf kennen, als jobstudent in de vleesverwerking. De cultuur van no nonsense en hard werken sprak hem zo aan dat hij er na zijn studies terugkeerde. “Er heerst hier een fundamenteel positieve kijk op de wereld. We gaan hier uit van vertrouwen: iedere mens is van nature gemotiveerd om goed werk te leveren. Vertrouwen kan die motivatie nog versterken.” De Maesschalck heeft zowat in alle afdelingen van Colruyt Group gewerkt. Sinds 2008 is hij Directeur Mens & Organisatie. Hij en zijn 300 medewerkers voeren het personeelsbeleid van Colruyt Group, een bedrijf met 27.000 werknemers dat meer dan de gelijknamige supermarkten omvat. Daarnaast zijn er OKay, Dreamland, andere zusterbedrijven en de ondersteunende diensten.

Dat Koen De Maesschalck de hr-manager van het jaar wordt, is een bekroning voor de succesvolle transformatie van het personeelsbeleid van Colruyt Group onder zijn leiding. “Ik heb mogen meewerken aan de versie 3.0 van Colruyt Group”, zegt hij. “Stichter Frans Colruyt heeft versie 1.0 neergezet, met veel ondernemingszin en pioniersdrang. Jo Colruyt (vader van de huidige CEO Jef Colruyt, nvdr) heeft voor versie 2.0 gezorgd, met onder meer een upgrade van het winkelconcept. Hij heeft de basis gelegd voor het huidige succes. Een tiental jaar geleden is Jef daar dan mee aan de slag gegaan. Hij heeft van een familiebedrijf een familie van bedrijven gemaakt die hecht samenwerken.”

Welke rol moest de hr-afdeling spelen in die evolutie?

Koen De Maesschalck: “Wij moesten de groepswording mee begeleiden. Dat houdt in dat je mee nadenkt hoe we dat in onze missie inpassen: (in één adem) samen duurzaam meerwaarde creëren door waardegedreven vakmanschap in retail. Dat betekent een visie ontwikkelen over leiderschap, projectmatig ondernemen, risicomanagement, opleiding,… Daar is zeven jaar hard aan gewerkt, maar het resultaat mag er zijn. We zijn meer groep geworden.”

Was het uw droom om hr-directeur te worden?

Koen De Maesschalck: “Neen. Ik wil gewoon meewerken aan iets dat zin heeft. Ik ben nu eigenlijk bezig aan mijn vierde periode bij Colruyt Group. De eerste acht jaar als jobstudent, daar heb ik de cultuur leren kennen. Daarna heb ik de afdeling opgezet die zich bezighoudt met milieu en duurzame ontwikkeling, en veel stages kunnen doen in het bedrijf. En daarna acht jaar public affairs. En deze fase, als directeur Mens & Organisatie, draait helemaal rond waardegedreven ondernemen. Dat zijn dingen die ik echt graag doe.”

Ziet u zichzelf nog lang in deze job?

Koen De Maesschalck: “Jobs zoals deze, in het hogere kader, krijg je niet in de vingers na één of twee jaar. Vanaf jaar drie begint het interessant te worden, want dan komt je jouw eigen fouten tegen. De manier waarop ik mijn directieteam had georganiseerd en mijn strategische plan, waren bijvoorbeeld echte beginnersfouten. Voldoende maturiteit is nodig om de job goed te kunnen doen, al denk ik niet dat ik dit vijftien jaar zal doen. Ik wil niet vastroesten. Af en toe een nieuwe omgeving houdt de mens fris. Bij Colruyt Group veranderen jaarlijks ongeveer 900 mensen van functie. Dat is een van de meest zinvolle manieren van ontwikkeling, je leert jezelf altijd beter kennen. Maar ook in functie kunnen medewerkers zich blijven ontwikkelen.”

Hoeveel investeert Colruyt Group in opleiding?

Koen De Maesschalck: “Ongeveer 40 miljoen per jaar of 3,35 procent van de loonkosten. Dat komt neer op gemiddeld twee weken per medewerker. Dat gaat van vaktechnische opleidingen tot zaken die meer gericht zijn op persoonlijke groei: van presentaties leren geven tot mindfulness. Die laatste trainingen zijn vrijwillig. Het bedrijf betaalt de opleiding en het verblijf, want dat is meestal op verplaatsing en voor meerdere dagen. Dat is vaak niet goedkoop, maar als uw medewerkers groeien, dan groeit het bedrijf mee. Daar zijn we heilig van overtuigd.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content