Tweelingzusjes veroveren Londen

© GF
Roel Van Espen medewerker Trends

De tweeling Joyce en Raissa de Haas bedenken en produceren ‘mixers’: frisdranken die bedoeld zijn om te mengen met sterke drank. Daartoe richtten de zussen in 2014 Double Dutch op, een start-up met Londen als uitvalsbasis.

Tijdens hun studies TEW in Antwerpen hadden ze op talrijke kotfeestjes al geëxperimenteerd met zelfgemaakte siropen in combinatie met gin, wodka en tequila. “We kochten limoenen en frambozen, warmden die op met suiker en mengden ze daarna met spuitwater.”

Van Antwerpen trok de tweeling naar Londen voor een tweede masteropleiding technology entrepreneurship. “Die praktische vorming was specifiek gericht op het opzetten van ons bedrijf”, zegt Joyce de Haas. “De siropen van tijdens onze kotfeestjes vormden het uitgangspunt van onze thesis. Na een uitgebreid marktonderzoek kwamen we tot drie belangrijke conclusies. Onze mixers moesten 100 procent natuurlijk zijn, ze moesten een unieke en opwindende smaak hebben, en ze mochten maar weinig suikers en calorieën bevatten.”

Aan het einde van het academiejaar won de tweeling de UCL Bright Ideas Award voor de meest belovende start-up. De geldprijs ondersteunde mee de start van Double Dutch. “Begin 2015 waren onze eerste mixers een feit”, zegt Raissa de Haas. “We verkochten die van deur tot deur. Na drie maanden hadden we al klanten zoals The Dorchester en Novikov, respectievelijk een van de chicste hotels en een van de hipste bars van Londen. Niet veel later volgde het prestigieuze warenhuis Harvey Nichols.” In juni had Double Dutch al 225.000 flesjes verkocht.

De eerste investeringsronde leverde het jonge bedrijf zo’n 300.000 euro op, en midden augustus werd nog eens 1,36 miljoen euro opgehaald. “We verkopen al aan zo’n 500 horecazaken in Londen, maar we exporteren ook naar andere Europese landen, Zuid-Afrika, Singapore en binnenkort ook Hongkong, Thailand en Brazilië”, zegt Joyce de Haas. “Double Dutch groeit met 15 procent per maand. Sinds maart breiden we ons team maandelijks uit met een extra werknemer, en binnenkort openen we een tweede productiesite in België of Nederland.”

ROEL VAN ESPEN

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content