‘In crisisjaren leer je heel snel’

© GF

WIE

Dirk De Man (51)

WORDT

De CFO van Agfa-Gevaert op 9 mei 2018. Dirk De Man volgt Kris Hoornaert op, die meer dan tien jaar financieel directeur van de beursgenoteerde beeldvormingsgroep was.

WAS

Dirk De Man is 25 jaar actief in financiële functies in grote bedrijven. De handelswetenschapper startte zijn loopbaan bij Procter & Gamble in Duitsland. Hij werkte elf jaar voor het concern, ook in de Verenigde Staten en in België. “Mijn periode bij P&G was een heel interessante leerschool, ik heb er veel geleerd over alle domeinen van financieel management”, zegt De Man. Na P&G trok de West-Vlaming twee jaar naar UCB om er groepscontroller van de chemische divisie te worden. In 2006 verkaste hij naar Unilin om er CFO te worden. “UCB was net overgenomen door het beursgenoteerde Mohawk Industries. Daar heb ik geleerd dat je met een sterk en gemotiveerd team heel veel kan bereiken in korte tijd.” Van 2007 tot 2011 was hij de CFO van het technologiebedrijf Barco. “Ik heb er de crisisjaren meegemaakt. Dan leer je heel snel. Hoe je het bedrijf kan veiligstellen door in te grijpen in kosten, werkkapitaal en cashflow. Ik heb er ook ervaren dat geluk een rol kan spelen. Barco werkte al tien jaar aan digitale cinema en in die moeilijke periode was de markt klaar voor de doorbraak van de technologie.” Zijn meest recente CFO-functie was bij Aliaxis, een Belgisch familiaal bedrijf dat internationaal actief is in bouwmaterialen.

WIL

Tot aan zijn aanstelling in mei zal Dirk De Man bij Agfa de CEO Christian Reinaudo en het directiecomité bijstaan bij het uitstippelen van de toekomststrategie van de groep, en de overdracht met Kris Hoornaert voorbereiden. “Ik wil eerst de onderneming en de markten waarin Agfa speelt beter leren kennen. Daarna wil ik graag samen met mijn collega’s nadenken over alle opties om voort te bouwen aan de vele sterktes van dit innovatieve bedrijf”, zegt De Man.

WAT IN VRIJE TIJD

Reizen om te duiken en te zeilen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content