'Een joint venture, daar moet je je beste mensen opzetten'

06/12/17 om 21:00 - Bijgewerkt om 18:09
Uit Trends van 07/12/17

Onlangs richtten de Vlaamse tv-productiehuizen De Mensen, Woestijnvis en Lecter Media de joint venture Fabiola op om programma's te maken voor de Nederlandse markt. Zulke samenwerkingen blijven populair, al gaat het ook vaak mis, zoals eerder dit jaar bij Resilux.

Een joint venture bestaat uit twee of meer bedrijven die een nieuwe onderneming oprichten om een nieuw product of dienst te ontwikkelen, schaalvoordeel te creëren of een voet aan de grond te krijgen op een buitenlandse markt. Anders dan bij een 'gewone' contractuele samenwerkingsovereenkomst worden de betrokken partijen aandeelhouder van het nieuwe bedrijf en investeren ze er een deel van hun eigen vermogen in. "De joint venture wordt een bedrijf op zich, met een eigen management en een raad van bestuur, zegt Kristof Stouthuysen, Associate Professor aan Vlerick Business School. "Maar tegelijk is het ook weer geen onafhankelijk bedrijf en is er geen volledige integratie, zoals bij een overname of een fusie. Precies dat maakt een joint venture zo complex."
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners