VBO: ‘Spoorstaking kost Belgische economie 40 miljoen euro per dag’
Volgens berekeningen van de werkgeversfederatie lopen de kosten van het verstoorde treinverkeer – als gevolg van de staking – op tot ongeveer 40 miljoen euro per dag.
Veel mensen namen vandaag de wagen in plaats van de trein naar het werk. “Wanneer we ervan uitgaan dat 40 procent van de gebruikelijke treinpendelaars dit hebben gedaan, betekent dit een toename van het verkeer met ongeveer 12 procent, wat normalerwijze zorgt voor een verlenging van de files met bijna 50 procent“, luidt het bij de werkgeversorganisatie. Het VBO raamt de kostprijs van die reistijdverlenging op ongeveer 16 miljoen euro.
Ook het vrachtvervoer stond langer in de file, wat volgens het VBO nog een bijkomende economische schade oplevert van bijna 2 miljoen euro.
Kostprijs van de staking
VBO rekent ook dat 15 procent van de pendelaars niet kan telewerken of geen alternatief vindt om op de werkplek te geraken, wat de economie 14 miljoen euro kost.
Voor de resterende groep treinpendelaars (45 procent) gaat het VBO ervan uit dat een derde toch nog met de trein naar het werk kan gaan en terugkeren, maar dan met een vertraging van in totaal gemiddeld een uur voor de twee trajecten. Op die vertraging kleven de werkgevers een kost van 2 miljoen euro. Van de rest wordt verwacht dat ze telewerken (25 procent) of een dag vrij nemen (5 procent).
“De NMBS is vandaag een reus op lemen voeten. De geplande hervormingen zijn dus dringend nodig. Deze hervormingen willen vermijden door meteen naar het stakingswapen grijpen en te pogen om het land plat leggen met alle economisch gevolgen van dien, is dan ook onverantwoord en onverstandig. Niemand is gediend met een sociaal overleg van het status quo. Iedereen heeft wel baat bij sterke, toekomstgerichte, efficiënte en productieve NMBS.” (Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het VBO)
‘Enkel maar negatieve gevolgen’
Daarnaast ziet het VBO een reeks kosten die moeilijker in te schatten zijn, zoals de winstderving door productievermindering, de vertragingen bij het vrachtvervoer met de trein en het stilvallen van zakelijke treinverbindingen. Daarvoor telt de organisatie nog 4 à 8 miljoen euro. Dat brengt het totaal op ongeveer 40 miljoen euro per dag. Het VBO vindt dat onaanvaardbaar. “Deze treinstaking heeft immers alleen maar negatieve gevolgen. Pendelende werknemers geraken niet op hun werk, bedrijven moeten alternatieven uitwerken en studenten kunnen niet naar school”, klinkt het. “De staker zelf zal ook zijn doel niet bereiken door te staken zonder eerst in te zetten op overleg. Bovendien heeft België zo na de terreurdreiging opnieuw te kampen met imagoschade.”
De werkgeversorganisatie noemt de NMBS ‘een cruciale schakel om de mobiliteitsknoop in ons land te ontwarren’. Maar om te kunnen investeren in een betrouwbaarder, stipter en comfortabeler aanbod, “moet de NMBS een aantal taken dringend efficiënter organiseren en zal de productiviteit geleidelijk moeten worden verhoogd”, verduidelijkt de werkgeversorganisatie. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier