Vanaf 2016 moet je betalen voor rit op Duitse snelwegen

© reuters

De Duitse Bundesrat heeft het licht op groen gezet voor de wegentol. Dat betekent dat je vanaf volgend jaar een tolvignet zult moeten kopen als je gebruik wil maken van het Duitse wegennet.

De Duitse Bundesrat heeft vrijdag zijn goedkeuring gegeven voor de wegentol voor personenwagens vanaf 2016. In maart had de Bundestag, de Duitse Kamer, al de weg vrijgemaakt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Tegenstanders hadden nochtans geopperd dat het tolsysteem voor overtollige bureaucratie zou zorgen. De Duitse regering keurde eind vorig jaar de omstreden maatregel al goed.

De tol voor personenwagens – jaarlijks 130 euro – geldt voor buitenlanders die op de snelweg, de Autobahn, rijden. De Duitsers zelf zullen voor hetzelfde bedrag een korting krijgen op hun verkeersbelasting.

Kritiek van Europese Commissie en Nederland

De Duitse wegentol werd met argusogen gevolg door onder meer de Europese Commissie , die waarschuwde dat Duitsland via het tolsysteem buitenlandse bestuurders niet mag discrimineren tegenover de Duitse.

Vandaag liet de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz al weten dat Nederland resoluut tegen de Duitse tolheffing gekant is. “Het introduceren van dit tolvignet betekent een nieuwe barrière voor grensoverschrijdend verkeer. De plannen duperen Nederlanders die in Duitsland rijden, terwijl Duitsers zelf worden gecompenseerd via een lagere wegenbelasting. We kijken uit naar de reactie van eurocommissaris Bulc hierop. Dat oordeel is van belang voor de verdere stappen die we samen met andere buurlanden kunnen nemen om dit tegen te houden’, aldus Schultz in een reactie.

Opbrengst van 500 miljoen euro per jaar

De Duitse minister van Verkeer, Alexander Dobrindt, verwacht dat de door buitenlanders gefinancierde tol jaarlijks 500 miljoen euro zal opbrengen, die zal worden gebruikt voor verkeersinvesteringen.

Vervuiler betaalt meer

Mobiliteitsclub VAB preciseerde in maart dat autobestuurders zullen kunnen kiezen tussen verschillende formules: een jaar, twee maanden of tien dagen, en dat de tarieven van die laatste twee formules afhankelijk zullen zijn van de emissieklasse en motorinhoud van de auto. “Eerst was er een vast tarief voorzien van 10 euro voor 10 dagen en 22 euro voor 2 maanden. Onder druk werden deze vignetten nu goedkoper gemaakt voor ‘propere’ wagens”, aldus VAB. Voor ‘propere wagens’ kost de formule van 10 dagen 5 euro en die van 2 maanden 16 euro, voor ‘minder propere wagens’ is dat respectievelijk 10 euro en 22 euro en voor ‘vervuilende wagens’ respectievelijk 15 euro en 30 euro. Duitsland is volgens VAB het eerste land in Europa dat de tarieven van de vignetten afhankelijk gaat maken van de vervuilingsgraad van de auto’s.

(Belga/Volkskrant/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content