Duitsland voert ‘péage’ voor buitenlandse automobilisten in
Vrachtwagens betalen momenteel al tol als ze in Duitsland de autosnelweg willen gebruiken. Automobilisten doen dat nog gratis, maar dat blijft niet duren.
Vanaf 2016 betaalt iedere auto die gebruikmaakt van Duitse autosnelwegen met 4 baanvakken jaarlijks tot 130 euro.
Voor buitenlanders zal de startprijs aan automaten aan de grens 10 euro voor 10 dagen bedragen. Eerdere plannen om tolvignetten te verkopen zijn afgevoerd.
In de plaats daarvan zullen buitenlandse nummerplaten in een databank opgenomen worden. Camera’s moeten detecteren wie niet betaald heeft.
Autobestuurders die autosnelwegen met twee baanvakken gebruiken, zijn vrijgesteld van de heffing. Op die manier komt de Duitse regering tegemoet aan de Duitse bedrijven met werknemers die dagelijks de grens oversteken, en aan winkelcentra met veel buitenlandse klanten.
Critici zeggen echter dat de heffing meer zal kosten dan ze zal opleveren. Ook worden vragen gesteld over privacy.
Verkehrsabgabe: Die Pkw-Maut kommt – aber ganz anders als gedacht http://t.co/B2J8mjPLc3
— DIE WELT (@welt) October 30, 2014
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad vooraleer het tolplan vaste vorm kreeg.
Bondskanselier Merkel stond sceptisch tegenover het plan vorig jaar, toen ze campagne voerde om voor de tweede keer herkozen te worden als kanselier. Maar haar coalitiegenoot, de christendemocratische CSU uit Beieren, had van de heffing een verkiezingsbelofte gemaakt.
De drie partijen van Merkels coalitie schaarden zich uiteindelijk toch achter het plan. De Europese Commissie waarschuwde Duitsland vervolgens om buitenlandse bestuurders niet te discrimineren.
Merkel verzekerde de Duitse autobestuurders dat ze niet meer zouden moeten betalen dan nu het geval is. De Duitse wegenbelastingen zullen daarom tegelijkertijd verminderd worden, aangezien de vergoeding integraal deel zal uitmaken van de autoregistratie. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier