Filmpje op YouTube brengt Nationale Loterij in lastig parket

(Belga) Op YouTube circuleert een filmpje waarin een meisje, dat stelt 14 jaar te zijn, erin geslaagd is om een ‘win for life’ te kopen. Dat gebeurde aan de promostand van de Nationale Loterij tijdens Marktrock in Leuven. Dagbladhandelaren die betrapt worden als ze loterijproducten verkopen aan minderjarigen, moeten een boete betalen van 10 procent van de weekomzet bij de eerste overtreding. Net deze maand stuurt de Nationale Loterij zogenaamde ‘mystery shoppers’ op pad om krantenwinkels te controleren.

“Heel pijnlijk, verwerpelijk en hypocriet”, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), die via een van haar leden op de hoogte was gebracht van het YouTube-filmpje. De loterij is van plan een onderzoek te openen, want “op evenementen gelden dezelfde regels als in de verkooppunten”, zegt Sofie Van den Bussche, woordvoerster van de Nationale Loterij. “Maar in het filmpje is niet bewezen dat het meisje 14 jaar is. Bovendien getuigde de persoon die haar het krasbiljet heeft verkocht, dat het meisje gezegd heeft dat ze 18 jaar is”, klinkt het. Voor de bemanning van stands, zoals op Marktrock, werkt de Nationale Loterij samen met een extern bureau. De praktijk van het inzetten van ‘mystery shoppers’ vindt Mattheeuws sowieso een “verwerpelijke praktijk”. “Het kan niet dat jongeren die een verboden product kopen vrijuit gaan, terwijl de handelaar politieagent moet spelen. De wetgeving moet veranderen. Het is niet correct alle verantwoordelijkheid bij de handelaar te leggen”, klinkt het. (DTM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content