Wangiri-fraude: telecomwaakhond raadt aan klacht in te dienen bij je operator

08/01/14 om 14:33 - Bijgewerkt om 14:33

Bron: Trends

Telecomwaakhond BIPT vermoedt dat de daders achter de Wangiri-fraude dezelfde zijn als in de jaren '90. Toen ging het om een operator in Oceanië, de Caraïben en Centraal-Amerika.

Wangiri-fraude: telecomwaakhond raadt aan klacht in te dienen bij je operator

© Thinkstock

Het BIPT raadt aan om:

- de volledige landencode te checken op het internet, bijvoorbeeld op de website van de Internationale Telecommunicatie-unie ITU:
- klacht in te dienen bij je operator.

Volgens woordvoerder Dirk Appelmans van het BIPT kunnen operatoren nagaan of er plots een toename is van verkeer naar landen waarnaar in normale omstandigheden amper of weinig wordt gebeld, zoals bijvoorbeeld Nauru.

Theoretisch zou het BIPT ook kunnen vragen om nummers te blokkeren, zoals dat met nationale fraude gebeurt. In de praktijk is optreden in het buitenland weinig effectief. "Het probleem verplaatst zich dan gewoon naar andere nummers", meldt Dirk Appelmans.

Lees meer over:

Onze partners