Waarom socialenetwerksites controverse uitlokken

© (foto Pat Verbruggen)

Wie mee wil tellen, is vandaag actief op sociale netwerken als Facebook of LinkedIn. Internetpionier Ben Caudron analyseert de hype en plaatst hem in een bredere context. “Uiteindelijk zijn we allemaal in het antwoord op dezelfde vraag geïnteresseerd. Hoe kunnen we geld verdienen via internet?”

Facebook-groepen die zich tegen ondernemingen keren. Douwe Egberts (‘Douwe Egberts kiest niet voor Fair Trade, maar ik wel!’) of Kinepolis (‘Kinepolis gaat erover’) kunnen ervan meespreken. Onlangs ook de NMBS. De Facebook-groep ‘Tegen 7 euro persoonlijke assistentietoelage van NMBS’ telde in geen tijd enkele duizenden leden.

Intussen screenen verscheidene hr-departementen sociale netwerken als Facebook en LinkedIn voor hun rekrutering en breekt menig commercieel manager zich het hoofd over hoe hij om moet gaan met die virtuele consumenten. Politici tweeten erop los en ouders willen maar wat graag weten wat hun jongste spruit allemaal uitspookt op Netlog.

Sociale netwerken zijn alomtegenwoordig en stevig ingeburgerd. Consumenten gooien hun privacy te grabbel en bedrijven menen een nieuw communicatieplatform te hebben. Ben Caudron, internetpionier pur sang en socioloog kijkt met stijgende verbazing naar die evolutie, en poneert stevige bedenkingen. “Ik ben graag de pain in the ass van de zogenaamde internetgoeroes.”

Wie vandaag niet tweet of op Facebook zit, hoort er blijkbaar niet bij?
Ben Caudron: “Die vraag lijkt zeer pertinent, maar voor een heel groot deel van de mensen maakt het gewoon niets uit of je nu wel of niet op Facebook zit. Er is slechts een bepaald segment waarin het absoluut van belang is om op die sociale netwerken aanwezig te zijn. Die mensen kan je trouwens herkennen aan het feit dat ze bereid zijn om op leven en dood te vechten om als eerste met een nieuwe technologie te experimenteren. Dat die twee weken nadien dood is: they don’t care. Zij zijn immers alweer verkast naar the next hot thing.”

Volgens onderzoek is Facebook het snelst groeiende sociale netwerk, met ruim 500 miljoen gebruikers. De waarde van het bedrijf wordt geschat op 33,7 miljard dollar. Als zoveel mensen het gebruiken, is dat toch het bewijs dat het beantwoordt aan een behoefte?
Ben Caudron: “Het succes van Facebook is eigenlijk moeilijk te beantwoorden en er is zeker een groot verschil tussen de VS en Europa. Specifiek voor de Vlaamse markt heb ik de instroom zien gebeuren. Heel veel mensen sluiten aan omdat hun peers dat vragen, wat een soort druk creëert. En onderschat ook niet het fenomeen familie. Neefje neemt familiefoto’s en zet ze op Facebook. Dus tante logt zich aan, alleen voor die foto’s, en that’s it. Tel maar op, al die tantes en kleinzonen, en ik spreek uit eigen ervaring. Als mijn moeke mij belt hoe ze dat moet doen, zeg ik haar dat ze ervan moet blijven en dat ze daar niks te zoeken heeft (lacht).”

Beetje frappant toch. U bent al uw hele leven bezig met internet en sociale media. En tegelijk bent u een koele minnaar ervan?
Ben Caudron: “O, maar ik voel wel degelijk liefde, alleen probeer ik die in een iets breder perspectief te plaatsen zodat de realiteit iets meer aan de oppervlakte komt. Tegelijk heb ik als internetondernemer ook het grote voordeel dat ik het van in het begin meegemaakt heb, dat ik ook weet hoe vaak we ons al vergisten. En ik snap ook wel waar die vergissing vandaan komt.
“Uiteindelijk zijn we allemaal in het antwoord op dezelfde vraag geïnteresseerd: hoe kunnen we au fond geld gaan verdienen via internet? Zolang het antwoord daarop niet eenduidig is, blijven we als gek op alle nieuwe trends inhaken, als het nieuwe walhalla. Je weet immers nooit dat the next big thing ook de moneymaker wordt.”

Sociale netwerken worden zwaar op de proef gesteld omdat ze een goudmijn aan persoonlijke informatie betekenen en rijk zijn aan gegevens die kunnen worden gebruikt voor doelgerichte aanvallen door cybercriminelen.
Ben Caudron: “Het is ook een enorme paradox. Mensen denken dat ze anoniem bezig zijn achter hun computer, terwijl dat helemaal niet zo is. Wie actief is op een sociaal netwerk is als het ware bezig zoals destijds de dia-avonden thuis, maar er zijn dan wel geen muren meer. Iedereen kan meekijken. En die dia-avonden gebeurden in een familiale context, maar Netlog, MySpace, Facebook, enzovoort zijn niet je familie, maar de hele wereld. Een dia-avond was je ‘s anderendaags weer vergeten, maar op die sites blijft dat maar voortbestaan, dat wordt te vaak vergeten.
Zeker Facebook heeft last met zijn privacymodel. Mark Zuckerberg (medeoprichter en CEO van Facebook) verdedigt de wanpraktijk door een totaal van de pot gerukt verhaal dat mensen niet meer geven om privacy Deze uitspraak is op niets anders gebaseerd dan zijn wishful thinking en streven naar meer geld. Wat ik hem, samen met Eric Schmidt (CEO Google) uiterst kwalijk neem, is dat ze het privacybegrip compleet uithollen, alleen om zichzelf te verrijken: als ze erin slagen mensen alles te laten delen, voeden ze immers het realtimeinternet, de volgende bron van potentiële inkomsten.”

Blijft de hamvraag, hoe moet ik daar als bedrijf mee omgaan? Ben Caudron: “We zijn een land van kmo’s en de meeste hebben een zwakke aanwezigheid op het internet. Ruwweg 70 procent van die websites zijn eigenlijk pure adresgegevens, maar voor de meeste bedrijven volstaat dit. We zijn met die zogenaamde Enterprise 2.0 al volgende stappen aan het doen terwijl de eerste stap vaak nog moet worden gedaan.”

L.D.

Ben Caudron is pionier van de Belgische digitale snelweg en stond mee aan de wieg van internetbedrijven als The Reference, xCA of tvAgency, en advieskantoren als theOriginals. Het volledige interview met Caudron, plus een analyse over de opkomst en het privacydebat van sociale netwerken leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content