Thierry Geerts (topman Google België) ziet een mooie toekomst voor internetreclame

© Wim Kempenaers

In e-commerce is België een onderontwikkeld land”, zegt Thierry Geerts, de algemeen directeur van Google België. “Daardoor verliezen bedrijven omzet aan buitenlandse concurrenten. Ik lig daar ‘s nachts wakker van.”

Advertenties bij zoekresultaten zijn een van de voornaamste inkomstenbronnen van Google. Toen de crisis in 2008 uitbrak, zakten alle reclamebestedingen in elkaar. Net toen zoekwoordadvertenties, AdWords, erg populair werden.

Geerts: “Tijdens een crisis proberen bedrijven eerst op marketing te besparen. Bij reclame is het vaak moeilijk te weten of een investering rendeert. AdWords functioneert op een andere manier. Het belangrijkste verschil is dat het meetbaar is. De adverteerder betaalt per klik. Bovendien komen de surfers via de advertentie terecht op de site van de adverteerder, waardoor die direct omzet kan genereren. Het verband tussen de investering in reclame en de omzet is dus duidelijker. In crisisperioden proberen bedrijven te besparen, maar ze willen toch ook hun omzet vergroten of op zijn minst op peil houden. Daarom zoeken ze meer meetbare vormen van reclame.”

“Slechts 10 procent van alle reclamebestedingen gaat naar digitale advertenties. Maar van de tijd die de consument aan media besteedt, gaat een kwart naar internet. Er is dus nog een grote marge. En de verschuiving naar het internet zal nog een tijd doorgaan. In België is de e-commerce wel met 23 procent gestegen, maar dat is niet genoeg. Dankzij het internet kunnen Belgen gemakkelijker in het buitenland aankopen. De consument is aan de macht. Volgens mij beseffen Belgische bedrijven dat nog niet goed. Ik lig er echt wakker van dat e-commerce hier nog onderontwikkeld is.”

De groei in de onlineadvertenties zal wel niet alleen naar zoekwoorden gaan. De grafische advertenties, de display-ads, zullen ook een deel van de markt naar zich toe trekken.

Geerts: “Daar is Google zich van bewust. We hebben ook belangrijke activiteiten in die displayadvertenties. Bij concurrenten koopt een bedrijf meestal voor een bepaalde periode een positie op een bepaalde site. Wij hebben een netwerk van samenwerkende sites. Een ervan is Skynet.be. Het zijn niet altijd grote namen, maar ze zitten vaak in een interessante niche. Dankzij dat netwerk kunnen we segmenteren, advertenties op verschillende sites gericht tonen aan een bepaald publiek.”

Worden er op internet niet te veel advertenties getoond? Waarnemers wijzen er al lang op dat het overaanbod de prijzen zo drukt dat de marges op termijn flinterdun worden.

Geerts: “De uitdaging is advertenties zo relevant mogelijk te maken. Ze moeten minstens aangepast zijn aan de doelgroep. Het typevoorbeeld is dat aan oudere mannen geen reclame voor maandverband wordt getoond. Relevante advertenties zijn niet storend voor de gebruiker. Dan is er een grote kans dat er effectief doorgeklikt wordt. Met de bestaande technologie is het perfect mogelijk een mooie en doelgerichte advertenties op het internet te tonen. Daarvoor is zeker een mooie toekomst.”

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content