Road Vikings wil minder ongevallen via app en community

© istock
Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

Vandaag – maandag 7 december – stelt de start-up Motosmarty Road Vikings voor. Dat is een nieuwe community die jonge bestuurders veiliger wil laten rijden door via een app hun rijgedrag te volgen en hen te belonen als ze geen brokken maken.

“Terwijl de smartphone normaal wordt gezien als een bron van ongevallen, willen wij er een positieve tool van maken”, zegt Erwin Heyse, die als adviseur bij onderzoekscentrum iMinds en als lid van businessangelnetwerk Ban Vlaanderen de twee oprichters van Motosmarty begeleidt. “Veilig rijden moet cool worden.” De Polen Mateusz Maj en Maciej Myslinksi kwamen naar België als Erasmusstudenten, bleven doctoreren en richtten in 2012 Motosmarty op.

Community

Dat de community ‘Road Vikings’ heet is geen toeval. Motosmarty haalde Mobile Vikings, recent overgekocht door Medialaan, aan boord omdat de mobiele operator een kei is in het bouwen van een community rond zijn product. Door zo’n gemeenschap van gebruikers te maken, wil Motosmarty zich onderscheiden van zijn concurrenten. Via de 250.000 man sterke community van Mobile Vikings verwierf Road Vikings al 1000 gebruikers voor zijn telematicaplatform dat Digital Driving Pass heet (telematica is de samentrekking van ‘telecommunicatie’ en ‘informatica’).

Hoe werkt het? Een app en een smartcard op je smartphone registreren hoe je rijdt en houden daarbij rekening met het weer en andere rijomstandigheden. Na elke rit krijg je kort feedback over onder meer je snelheid en je remgedrag, maar ook een persoonlijk bericht over hoe je het hebt gedaan. Motosmarty werkte hiervoor samen met IMOB, het onderzoeksinstituut voor mobiliteit van de Universiteit Hasselt. Hoe veiliger je rijdt, hoe meer punten je scoort en hoe meer beloningen zoals tickets, kortingen of waardebonnen je krijgt.

De start-up rekent op 5000 gebruikers tegen eind dit jaar, 100.000 tegen eind 2016 en 200.000 een jaar later. Een ambitieuze doelstelling. Het hoopt naast meer gebruikers die via de Mobile Vikings-community komen, ook jongeren te overtuigen via Jim Mobile, het jongerenmerk dat Medialaan al in portefeuille had, via de Vlaamse universiteiten en bedrijven met veel jonge werknemers met een bedrijfswagen. Road Vikings is overigens slechts de eerste community die Motosmarty wil bouwen. Het wil ook aparte gebruikersgemeenschappen maken voor vrachtwagenbestuurders of senioren.

Sponsors

De start-up, die huist in de Leuvense vestiging van de incubator StartIt@KBC, haalde heel wat subsidies op bij de Vlaamse en Europese overheid, die veel belang hechten aan betere verkeersveiligheid. Een van de taken van Erwin Heyse is te zoeken naar bijkomend privékapitaal. Het zakenmodel van Motosmarty, dat een tiental mensen in dienst heeft, van wie de helft in Warschau, is nog niet helemaal uitgeklaard.

Er zijn verschillende mogelijke inkomstenbronnen, legt Erwin Heyse uit. “Bedrijven die aan CSR (Corporate Social Responsibilty, of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, nvdr) doen kunnen ons sponsoren. Daarnaast is ons platform interessant voor bedrijven die leads willen genereren bij de doelgroep. Verzekeraars zouden jonge chauffeurs die geen brokken maken bijvoorbeeld minder kunnen laten betalen.” In dat laatste geval krijgt Motosmarty dan een commissie. Willen chauffeurs wel gegevens over hun rijgedrag vrijgeven? “Ze zullen op elk moment kunnen beslissen welke gegevens ze vrijgeven, en of die gegevens anoniem worden gemaakt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content