'Met Twoo kunnen we marktleider worden'

30/03/12 om 08:13 - Bijgewerkt om 08:13

Bron: Trends

Met de datingsite Twoo hebben Lorenz Bogaert en Toon Coppens weer een internethit te pakken. Niks te vroeg, want hun vorige succes Netlog lijdt zwaar onder het geweld van Facebook en Twitter.

'Met Twoo kunnen we marktleider worden'

Met de datingsite Twoo hebben Lorenz Bogaert (35) en Toon Coppens (30) weer een internethit te pakken. Niks te vroeg, want hun vorige succes Netlog lijdt zwaar onder het geweld van Facebook en Twitter. "We voelen weer het vuur van de beginjaren. Deze keer kunnen we marktleider worden."

Bogaert en Coppens zijn pioniers op het internet. In 1999 had Coppens, pas aan zijn studies informatica aan Universiteit Gent begonnen, een site opgezet waar chatters profielen konden aanmaken. Gaandeweg begonnen die gebruikers meer te communiceren op de profielsite dan in de externe chatkanalen. De sociaalnetwerksite werd een medium op zich, de basis voor wat later Netlog werd. Om dat verder te ontwikkelen, richtten Bogaert en Coppens in 2003, in de nadagen van de dotcomcrisis, een bedrijf op. Dat heet nu Massive Media en heeft een zetel in Londen, waar Bogaert en Coppens drie dagen in de week verblijven.

"Deze omgeving is veel meer inspirerend, al zullen sommige mensen zich wellicht storen aan die uitspraak. De contacten die we in Vlaanderen hebben, monden al te vaak uit in eenrichtingsverkeer. Mensen willen advies van ons, maar wij hebben zelf de nood om eens aan anderen een vraag te kunnen stellen. En in Londen komen we in contact met personen die al veel meer dan wij hebben meegemaakt. Bovendien zijn de Europese hoofdkwartieren van grote Amerikaanse en Aziatische spelers er gevestigd."

Is een volledige verhuizing een optie?

Lorenz Bogaert: "Ik ben niet getrouwd met België. Het is een superregio, we hebben heel goede ingenieurs die hard werken. Maar persoonlijk hebben we het hier wel een beetje gezien. Het is best mogelijk dat ik met mijn familie ooit in Londen of elders in het buitenland zal wonen. Maar dat is nu niet aan de orde. We hebben in België een team waar we heel graag mee samenwerken. Bovendien is het ook niet echt een grote barrière, onze gezinnen blijven meestal hier. Vanuit Rijsel sta je in 80 minuten in Londen. Maar als je uit die trein stapt, kom je wel in een compleet andere wereld."

Netlog is lange tijd marktleider geweest in Europa, maar moest uiteindelijk leggen de duimen leggen voor Facebook. Lorenz Bogaert: "Tot 2009 was er een forse groei. Daarna is er inderdaad een stagnatie en uiteindelijk een forse daling geweest. Het werd duidelijk dat we het niet zouden halen van concurrenten zoals Facebook of Twitter. We hadden heel wat ideeën om onszelf opnieuw uit te vinden. Veel van die zaken hebben we met spijt in het hart moeten stopzetten. In 2010 hadden we eerst op internetspelletjes ingezet, maar uiteindelijk zijn we voor Twoo gegaan. Bij andere projecten dachten we altijd dat we groot konden worden, maar deze keer hebben we het gevoel dat we marktleider kunnen worden."

Coppens "Het vuur van de eerste jaren is terug. Er zijn ook gelijkenissen met de opstartfase in ons eerste kantoortje in Gent. Toen hadden we veel projecten, met telkens een jobstudent erop. Voltijds personeel konden we niet betalen. Eigenlijk waren die zaken allemaal veel te groot en was het zeer naïef te denken dat we dat allemaal in twee maanden zouden kunnen uitwerken. We zagen snel in dat we ons op één ding moesten concentreren, en dat is uiteindelijk Netlog geworden."

Twoo heeft een ander businessmodel. Het is gratis, maar gebruikers kunnen betalen voor extra functionaliteiten. Netlog draaide op advertenties.

Bogaert: "Dat is een opluchting voor ons. Voor de advertentiewerving werkte Netlog samen met partners. Toch hadden we een team van dertig commerciële mensen. Dat was een gigantische afleiding voor ons. Zij stonden constant bij ons om campagnes goed te laten keuren. Terwijl Toon en ik in de eerste plaats wilden dat ons product er mooi uitzag. En daardoor botste het vaak met adverteerders die bepaalde eisen hadden. Uiteraard hebben we daar heel wat inkomsten door gegenereerd, maar ik zou niet meer zo'n groot commercieel team uitbouwen. Dat is een van de weinige dingen waar ik echt spijt van heb. Bij Twoo hadden we direct afgesproken dat er geen advertenties op zouden verschijnen. De waarde van een product ligt sowieso hoger als mensen er voor betalen." (SF)

Onze partners