Lenovo bereidt internationale expansie voor

De Chinese computergigant Lenovo verfijnt op de ultrabeschermde Chinese markt zijn strategie om de exportmarkten te veroveren.

De Chinese computergigant Lenovo verfijnt op de ultrabeschermde Chinese markt zijn strategie om de exportmarkten te veroveren.

Lenovo is vooral bekend voor zijn pc’s, die worden verkocht in meer dan 55.000 verkooppunten in eigen beheer of in franchise over heel China. Met haar uitvalsbasis in Sjanghai kan de onderneming de risico’s beperken voordat ze de aanval op de buitenlandse markten inzet. De LePhone-smartphone, die Lenovo in 2010 heeft gelanceerd, is de eerste etappe in de verovering van nieuwe gebieden. Daarbij staat heel wat op het spel, want wereldwijd worden elk jaar meer dan 1 miljard smartphones verkocht, tegenover minder dan 350 miljoen computers. “In twee jaar tijd zijn we het nummer twee in China geworden, na Samsung”, zegt Xudong Chen, de voorzitter van Lenovo China.

Vorig jaar lanceerde de groep in China haar eerste televisietoestel dat met het internet is verbonden. Tot nog toe zijn er nog geen cijfers doorgesijpeld over de verkoop van dat nieuwe product. Er wordt hoogstens uitgelegd dat het toestel zich vanwege zijn hoge prijs richt tot een nichemarkt. Maar de nieuwe televisie is meer dan een stokpaardje. Lenovo zou zelfs onderhandelen over de overname van een lcd-schermenfabriek van het Japanse Sharp in Nanking, die in financiële moeilijkheden verkeert. “We hebben ook een spelconsole op de markt gebracht, maar dan via ons filiaal Eedoo”, meldt CEO Yang Yuanqing.

Na veel vertraging is die console, de CT 510, sinds vorig jaar voor 468 euro te koop in de winkels van het merk. Zelfs tegen die gepeperde prijs kunnen 19 miljoen Chinese gezinnen in de verleiding komen er een te kopen, schat de Boston Consulting Group in een studie. Dat doet de concurrentie steigeren. Noch Microsoft met zijn Xbox 360, noch Nintendo met zijn Wii U, noch Sony met zijn Play Station 3 krijgen vaste voet in China, al dertien jaar lang.

Voorlopig is de console – hoewel die een getrouwe kopie van de toestellen van Microsoft en zijn bewegingssysteem Kinect is – nauwelijks in staat de prestaties van de Xbox te evenaren. Maar Lenovo heeft de tijd om dit en andere producten te verfijnen op het laboratorium van de Chinese markt. En als het nodig is, kan de overheid bijspringen door de thuisbasis te beschermen, zoals ze heeft gedaan met de consolemarkt.

Emmanuel Paquette

Het volledige artikel over Lenovo leest u deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content