Koudwatervrees bij kmo’s en consumenten remt Belgische interneteconomie af

© belga

De Belgische interneteconomie was in 2009 goed voor 8,6 miljard euro of 2,5% van het bbp. Dat blijkt uit een studie van The Boston Consulting Group (BCG) in opdracht van Google. Een cijfer dat echter veel hoger kan liggen, als consumenten en kmo’s zich minder terughoudend opstellen.

BCG berekende het cijfer van 8,6 miljard euro op basis van de totale bestedingen in afgewerkte goederen en diensten. Die kunnen we opsplitsen in de e-commerce die zich op de consumentenmarkt richt (3,2 miljard euro) en de uitgaven van consumenten voor diensten op het internet en voor apparatuur zoals computers of smartphones (1,7 miljard euro).

De resterende 43 procent van de 8,6 miljard euro is afkomstig van investeringen, overheidsuitgaven en netto-invoer. De status van ‘importeur’ die ons land heeft, is een andere duidelijke indicator van het nog onbenutte potentieel. Tegenover elke euro e-commerce goederen en diensten die België uitvoert, staat 2,8 euro invoer.

Belg geeft slechts 400 euro uit bij binnenlandse webwinkels

De Belg geeft relatief weinig uit op ‘binnenlandse’ sites. Per internetgebruiker gaat het om een gemiddelde jaarlijkse uitgave van 400 euro. Nederlanders spenderen gemiddeld 600 euro, Britten 1200 euro en Denen zelfs 1700 euro.

Google liet de studie niet enkel in ons land uitvoeren en dat levert interessante vergelijkingen op met de ons omringende landen. In het Verenigd Koninkrijk werpt de interneteconomie 7,2 procent van het bbp de schaal en ook enkele Scandinavische landen scoren goed: Zweden haalt 6,8 procent, Denemarken 5,9 procent.

“Onze achterstand heeft veel te maken met de lagere uitgaven van consumenten op het internet”, zegt Filiep Deforche, senior partner en managing director bij BCG in Brussel.

Kmo’s die internet benutten, groeien sneller

De vraag blijft echter welke ondersteunende maatregelen op termijn een verschil zouden kunnen maken. BCG ziet dat breed, maar denkt zeer sterk in de richting van de kmo’s. Kmo’s vertegenwoordigen meer dan 50 procent van de Belgische bedrijfsomzet en stellen 69 procent van de Belgische werknemers in de privésector tewerk. Toch is twee derde daarvan slechts beperkt op het internet aanwezig.

Om de internetactiviteiten van de kmo’s beter te begrijpen, voerde BCG een onderzoek uit bij 429 kleine en middelgrote ondernemingen. “Veel kmo’s in België beseffen nog niet hoe het internet hen kan helpen. Zij die het potentieel wel benutten, zijn veel succesvoller”, vat Deforche de belangrijkste conclusie samen. “Ondernemingen die online goederen en diensten verkopen en promoten, groeide in de periode 2007-2010 ongeveer viermaal sneller: gemiddeld 3,7 procent tegenover 0,8 procent voor de bedrijven zonder website of met een site die weinig actief is. De online actieve kmo’s exporteren bovendien beduidend meer.”

W.T.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content