Gewezen Vasco-topman Mario Houthooft werkt aan universele login voor websites

16/02/10 om 16:25 - Bijgewerkt om 16:25

Bron: Trends

Onder een opvallende driekleur exposeren een 23-tal bedrijven op de Belgische stand op het Mobile World Congres in Barcelona. Alles samen 90 vierkante meter op een behoorlijke locatie. Een hele vooruitgang vergeleken met vorig jaar toen Flanders Investment & Trade en Brussels Export hier apart werkten.

Gewezen Vasco-topman Mario Houthooft werkt aan universele login voor websites

Onder de 11 Vlaamse bedrijven een opmerkelijke nieuwkomer: linkID van vader Mario Houthooft en zijn zoon Dieter. Mario Houthooft, inmiddels 56, is een oude bekende in de informatiebeveiliging.

Hij was algemeen directeur van Cryptech, oprichter van Lintel en later algemeen directeur van Vasco Data Security, de fabrikant van de bekende Digipass. Zijn zoon Dieter, een informaticus, treedt in zijn voetsporen en werkte bij een provider van public key infrastructure-beveiligingssoftware.

Vader en zoon lanceren op de beurs vanuit hun familiale vennootschap een e-identiteit-beheersconcept, linkID, ontwikkeld met steun van het IWT.

Aandacht voor privacy LinkID lijkt op wat Microsoft doet met Windows Live ID of Google met OpenID. Het creëert een "single sign-on"-identiteit waarmee je je kan aanmelden op verschillende websites tegelijk. Authenticatie in linkID gebeurt met een keuze uit e-ID, gsm (met een pincode die via sms wordt toegestuurd), Digipass of andere systemen. Houthooft: "Wij hebben bijzonder veel aandacht besteed aan privacy. De gebruiker beheert zelf zijn account. Derden kunnen daar alleen met zijn toestemming gegevens uit lezen". De juridische aspecten zijn uitgetekend in samenwerking met het Interdisciplinary Centre for Law and ICT van de KU Leuven, zegt Houthooft.

Voordeel voor de gebruiker? Hij kan zich op meerdere manieren identificeren, al naargelang de omstandigheden. Veranderingen in zijn gegevens hoeft hij maar één keer up te daten. Aan zijn identiteit kan de gebruiker ook attributen koppelen. Lidmaatschap van een club bijvoorbeeld - waardoor hij getrouwheidspunten krijgt bij een partner van die club. Het zijn ook de eigenaars van die toepassingen die uiteindelijk de dienst zullen betalen, hoewel de gebruiker de beheerder blijft van zijn attributen, onderstreept Houthooft. Een subtiel evenwicht.

Lin.K

Lin.K, het familiebedrijf van de Houthoofts, startte met linkID in 2005. Het heeft volgens Mario Houthooft nu zes mensen in dienst en staat voor het eerst op een internationale beurs. StoryNations van Navitell (waarin de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij een jaar geleden 2 miljoen investeerde) is een gebruiker. Houthooft: "We hebben een compleet systeem, inclusief prestatiebeheer, audit en logging. We gaan voor het derde jaar op rij live met de registratie van de deelnemers aan de Dodentocht, nu ook met online betalingen. Duizenden mensen hebben linkID al eens gebruikt". Hij wil linkID onder meer via integratoren en webshopbouwers in de markt loodsen.

Lin.K, dat volgens de jaarrekening tot 30 juni 2009 hoofdzakelijk met bankkredieten werd gefinancierd, zoekt investeerders. Het verlies in boekjaar 2009 was 238.000 euro, wat de overgedragen winsten uit het verleden wegvaagde. "Het is een business waar de wet van de grote getallen speelt", geeft Houthooft toe. Hij noemt telecom-operatoren, accountants, HR-diensten en luchtvaartmaatschappijen als mooie potentiële klanten.

B.L.

Onze partners