BIPT vergemakkelijkt veranderen van vaste operator
Wisselen van vaste operator gaat niet zo snel als veranderen van mobiele operator. Toezichthouder BIPT heeft voorstellen om daar wat aan te doen.
Consumenten geven gemiddeld een 6 op 10 aan de procedure om van operator te veranderen, blijkt uit een enquête van telecomtoezichthouder BIPT. De gevolgen laten zich raden. Tegenover één verandering van vaste operator stonden vorig jaar vier wissels van mobiele operator. 26 procent van de ondervraagden gaven aan dat een gemakkelijker technische en administratieve procedure hen mogelijk zou overtuigen over te stappen.
Volgens het BIPT zijn er verschillende grote obstakels voor een overstap. Er is de gebrekkige coördinatie en procedure tussen de operatoren onderling. Die leidt tot dienstonderbrekingen en dubbele factureringen. “Die procedures verschillen erg van vaste operator tot vaste operator”, zegt woordvoerder Dirk Appelmans van het BIPT. Daarom wil het BIPT nu “een eenvoudig, snel en gesynchroniseerd proces”, net zoals dat voor mobiele operatoren het geval is.
Eén machtiging
De consument zal zich enkel moeten wenden tot de nieuwe operator. Een ondertekend overdrachtsformulier machtigt de nieuwe operator het nummer over te dragen en het bestaande contract op te zeggen. De eventuele dienstonderbreking moet zo kort mogelijk zijn en de consument zal kunnen aangeven wanneer de omschakeling moet gebeuren. Er komen boetes als een operator een overstap niet binnen een redelijke termijn realiseert. Om de coördinatie te vergemakkelijken zullen de gegevens over de identificatie van de bestaande lijnen bij de operatoren met eigen infrastructuur op de factuur voor de abonnee worden vermeld. Technici die bij de consument langs moeten komen, zullen een tijdslot van hoogstens een halve dag krijgen, met de mogelijkheid van schadevergoeding als ze de klant nutteloos laten wachten.
Betere consumenteninformatie
Een tweede grote obstakel is het gebrek aan informatie van de consument, vindt het BIPT. Zo blijkt liefst 84 procent van de respondenten niet te weten dat zijn e-mailadres wettelijk nog 18 maanden na de overschakeling in dienst moet blijven bij de oude operator. Het BIPT wil operatoren verplichten op hun website en via hun klantendiensten “duidelijke en toegankelijke informatie” te geven over de stappen om van operator te veranderen.
Het overdrachtsformulier moet de consument ook inlichten over zijn rechten en plichten. Tijdens de overdracht moeten de operatoren hem zo snel mogelijk vertellen wanneer de desactivatie en activatie zullen gebeuren.
Bestetarief.be
Voor de kosten van de overstap verwijst het BIPT naar zijn website www.bestetarief.be, waar telecomoperatoren verplicht hun aanbiedingen en prijzen moeten vermelden – met en zonder promoties. Het BIPT wil de overstapkosten “maximaal verlagen”. De kosten van modems en settopboxen zouden omlaag kunnen als die toestellen standaard zouden zijn. De nieuwe operator zou ze dan gewoon kunnen hergebruiken. Duitsland werkt aan maatregelen in die richting, schrijft het BIPT in een verslag, dat de huidige chaotische toestand goed schetst.
De voorstellen van het BIPT liggen nu bij minister van Telecom Alexander De Croo. Die belooft in een mededeling “de voorgestelde oplossingen zo snel mogelijk in de praktijk te brengen”.
Volgens voorzitter Jack Hamande van het BIPT hebben de voorstellen tot doel “de concurrentie op de vaste telecommarkt verder aan te wakkeren”.
Mes snijdt aan twee kanten
De voorstellen worden niet zonder meer op applaus onthaald bij de weinige alternatieve operatoren die België nog telt. Om een klant binnen te halen betalen zij installatie- en activatiekosten aan Belgacom in de orde van 200 euro. Zij hebben ook nog eens desactivatiekosten als die klant weer vertrekt. Als dat na zes maanden gebeurt, zoals wettelijk mag, verliezen ze geld. Gemakkelijker overschakelen nekt de concurrentie dan nog meer. Het BIPT zegt in zijn verslag dat het die kosten gaat bekijken.
Operationeel directeur Joachim Slabbaert van EDPnet is niet onder de indruk. “Hun werkplan voorziet dat voor het vierde trimester. Daarna duurt het nog minstens een jaar voor er een beslissing valt”, voorspelt hij.
In de praktijk zullen de verwachte maatregelen vooral een kans betekenen voor Mobistar als die operator in de herfst met zijn nieuwe kabelaanbod uitpakt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier