Belgische e-commerce moet tandje bijzetten
E-commerce hinkt achterop in België en is grotendeels de speeltuin van buitenlandse webshops. Maar lokale retailers hebben in e-commerce wel degelijk een kans, blijkt uit een studie van de digitale marketingspecialist Wijs. Zeker als ze richten tot klanten die nu niet goed worden bediend.
Voor het derde jaar op rij analyseert Wijs de Belgische e-commercemarkt. De digitale marketingspecialist en webbouwer focust deze keer onder meer op twee doelgroepen die nu niet goed of zelfs helemaal niet worden bediend: consumenten die verloren lopen in het online aanbod en zij die helemaal niet weten wat ze willen, maar zin hebben om iets te kopen. Volgens Wijs kan daar de sleutel liggen voor Belgische spelers om zich te verweren tegen het internationale geweld dat nog meer marktaandeel heeft ingepikt. Zeker de traditionele spelers hebben goede kaarten in handen om op die manier online te groeien. Met hun fysieke winkels bedienen ze de klanten met vragen en de funshoppers al goed.
Stof genoeg voor een discussie tussen Bart De Waele, de topman van Wijs en Barbara Torfs, onder meer verantwoordelijk voor de webshop van de gelijknamige schoenenketen. In de schoenenverkoop is e-commerce al goed ingeburgerd. Vooral Zalando heeft er een enorme impact. De grootste Duitse online schoenen- en kledingwinkel startte ongeveer twee jaar geleden een Belgische site, met een bombardement aan tv-spotjes en online advertenties. De Belgische concurrentie leek bij voorbaat uitgeschakeld, maar bij Schoenen Torfs zien ze dat anders.
“Eigenlijk is de komst van Zalando een zegen”, zegt Barbara Torfs. “Ze hebben de Belg online leren shoppen en wij hebben daar van geprofiteerd. We waren voorbereid, al was het net op tijd. Onze webshop was een paar maanden voor hen opgestart. De eerste maanden verliep de online verkoop traag, maar sinds juli vorig jaar gaat het pijlsnel omhoog. Ondertussen is de webshop onze grootste winkel (Torfs heeft 75 fysieke vestigingen en een omzet van 114 miljoen euro in 2013, nvdr.). De website is goed geoptimaliseerd voor zoekmachines en daardoor staan we bovenaan bij de meeste relevante en populaire zoekwoorden. We hoeven niet op te bieden tegen Zalando bij de gesponsorde zoekresultaten. Echt doorslaggevend is onze naamsbekendheid van 90 procent bij de Vlamingen. Mensen zoeken online doelbewust naar Schoenen Torfs.”
Online wordt er toch hard op de prijs gespeeld?
Barbara Torfs: “Er is een echte prijzenslag die schrik inboezemt, behalve bij Zalando. De kortingen zijn daar beperkter. Andere spelers geven bijna doorlopend grote kortingen op volledige collecties en merken. Ik vraag me af hoe zij nog marges kunnen halen. Sommige retailers bieden online meer korting aan, dan in hun eigen winkels. Dat is toch niet te verantwoorden naar klanten die wel de moeite doen om naar een winkel te gaan?”
Bart De Waele “Die nadruk op prijs komt door een te nauwe segmentering. De meeste webshops spreken nu vooral shoppers aan die precies weten wat ze willen. Maar dat is slechts het topje van de ijsberg. De groep die zich online informeert, maar geen antwoord vindt op zijn vraag, is veel groter. Zij trekken soms naar de winkel voor extra advies, maar retailers zouden die klanten ook online voor zich moeten winnen. En dan zijn er nog mensen die shoppen als tijdverdrijf, als retailtherapie. Dat is een onontgonnen markt waar comfort en service zwaarder doorwegen.”
E-commerce in België
– Het aandeel van internetverkoop in België bedraagt 3 procent van de totale retailomzet. Het Europese gemiddeld ligt op 5 procent.
– Ongeveer 35 procent van Belgische onlinebestedingen gaat rechtstreeks naar buitenlandse webshops. Dat aandeel is nog groter als de Belgische filialen worden meegerekend.
– Bij onderzochte Belgische webshops bleek 40 procent van de bezoekers rechtstreeks een productpagina te bezoeken. Een indicatie van het overwicht van doelgericht winkelen online.
Meer op http://vree.ws/ecommercedownload
Het volledige interview leest u in Trends van donderdag 3 juli.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier