Hans Bourlon: “De overheid in de privésector, dat is als een olifant in een porseleinenkast”

“Als de overheid in een sector intervenieert, moet dat zijn om de sector te stimuleren, niet om de sector op zijn kop te zetten. De overheid is in de private sector toch nog vaak een olifant in de porseleinkast”, vindt Hans Bourlon, de gedelegeerd bestuurder van het entertainmentbedrijf Studio 100.

Bourlon zegt ook dat de verbanden tussen de overheid en Studio 100 vaak ontgoochelend zijn. “De musicalsector is maar één voorbeeld waar de overheid in tussenkwam. Daardoor maakt Studio 100 voorlopig geen musicals meer”, aldus Bourlon.

Zijn broer Joost Bourlon is CEO van de Franse tour operator Plein Vent en kijkt daardoor al twintig jaar als een buitenlander naar de politieke situatie in België. “Hoe verder je van de problemen leeft, hoe meer je ze relativeert. Sommige problemen vind ik niet meer interessant”, erkent hij. “Van het dossier Brussel-Halle-Vilvoorde vraag ik me bijvoorbeeld af hoe dat mogelijk is. Ik merk dat mijn kinderen ook niet begrijpen hoe sommige Belgische problemen kunnen bestaan. Mijn medewerkers vragen me er ook soms over. Ook zij reageren dan een beetje ironisch.”

Het duo ziet wel beterschap wanneer het gaat over de invloed van de crisis op de toerismesector in België en in Frankrijk. Hoewel het nog moeilijk is om een beeld te krijgen van wat het hoogseizoen brengt, verwachten ze dat 2010 zich een pak beter aankondigt dan 2009. “Sinds januari worden er steeds meer mensen ontslagen. Het is natuurlijk wel afwachten hoe wijd dit fenomeen zich verspreid”, voegt Hans Bourlon toe.

Sj.S.

Lees het volledige interview met de broers Hans en Joost Bourlon deze week in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content