VLM wil volgend jaar uit Deurne naar Moskou en Tel Aviv vliegen

21/04/15 om 01:24 - Bijgewerkt om 01:24

De Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM Airlines wil vanaf het derde kwartaal van volgend jaar vanuit Deurne naar Moskou en Tel Aviv vliegen.

VLM wil volgend jaar uit Deurne naar Moskou en Tel Aviv vliegen

Arthur White © Emy Elleboog

Dat zei CEO Arthur White bij de eerste VLM-vlucht naar Hamburg.

Sinds maandag vliegt VLM op weekdagen twee keer per dag vanuit de havensteden Antwerpen en Rotterdam naar Hamburg, en terug. Deze vluchten vereisen volgens White een bezettingsgraad van 50 procent om break-even te draaien.

Bij de inauguratievlucht op maandag liet de CEO, die VLM in oktober via een managementbuy-out overnam, verstaan dat hij blijft mikken op het publiek van diamantairs. In januari startte VLM al een verbinding op met het Zwitserse Genève. Vanaf het derde kwartaal van 2016 wil VLM Airlines vanuit Deurne (Antwerpen) gaan vliegen op Moskou en Tel Aviv. "Dat lukt niet met de Fokker 50-toestellen, maar wel met bijvoorbeeld de Sukhoi Superjet, de Embraer 190 of de Bombardier CSeries 100", zegt White, die eerder al liet verstaan een deal te willen over de Russische Sukhois.

2 miljoen verlies

VLM kondigde de laatste weken heel wat nieuwe lijnen aan, ook naar het Britse Southampton, of - vanuit Luik - nog naar Avignon, Nice, Bologna en Venetië. Maandag liet hij verstaan dat ook een vlucht vanuit Oostende, bijvoorbeeld naar Groot-Brittannië, niet uitgesloten is.

De Antwerpse luchtvaartmaatschappij heeft momenteel twaalf Fokker 50-toestellen, al denkt White erover één toestel, dat nu niet wordt gebruikt, te verkopen. Voor de andere toestellen denkt hij ook aan middagvluchten, tegenover de ochtend/avondvluchten nu. VLM biedt momenteel ook drie Fokkers aan CityJet aan via de lease-formule ACMI (aircraft, complete crew, maintenance, insurance), al denkt de CEO dat ook dat niet zal blijven duren. Volgens White geven voorlopige jaarresultaten voor 2014 een operationele winst van zo'n 300.000 euro aan. Voor 2015 verwacht hij een verlies van om en bij de twee miljoen euro, vanwege de kost die het opstarten van de nieuwe routes meebrengen.

(Belga/RR)

Lees meer over:

Onze partners