Tv-omzet Proximus groeit met 18 procent

Dominique Leroy (CEO Belgacom) © belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Samen met internet is televisie de groeimotor van Proximus. Een nieuwe interface moet het gebruiksgemak verhogen en de bediening van tv, tablet en smartphone uniform maken. Een SwipeBox moet jongeren terug aan de tv krijgen.

Als toetje bij de kwartaalresultaten gaf Proximus een demo van zijn nieuwe televisie-gebruikersinterface en zijn nieuwe Proximus TV-app. Het doel is de bediening te vereenvoudigen en gelijk te maken voor alle platformen: tv, tablet en smartphone. Proximus belooft een “grannyproof” ontwerp, dat ook bruikbaar is voor niet-smartphonegebruikers. Voorlopig gaat het nog om een beta-versie. Volgens chief consumer market officer Phillip Vandervoort zal het “nog enkele maanden” duren voor Proximus het product uitrolt.

Een onderdeel wordt de SwipeBox, een doosje dat via wifi toelaat alle vormen van content op het tv-scherm te tonen, vanaf elk platform. Je zal content van bijvoorbeeld de tablet of de smartphone naar het tv-scherm kunnen ‘vegen’. Dat moet van de tv een plek maken waarop foto’s en filmpjes door iedereen in het gezin worden gedeeld. “Jongeren gebruiken de tv niet meer. Wij geven hem opnieuw een centrale rol. Wij maken er een sociaal platform van in de familie, ook voor de jongeren”, zei CEO Dominique Leroy.

Vandervoort zei dat er nog niet was beslist hoe de nieuwe interface en de SwipeBox vermarkt zullen worden, of wat de prijs zal zijn.

1,365 miljoen tv-klanten

Proximus won in het voorbije kwartaal opnieuw terrein in televisie. Telenet verloor 7600 tv-abonnees, maar houdt nog altijd een marktaandeel van 71 procent. Proximus won 25.000 klanten bij en verkocht ook nog eens 10.000 settopboxen. In totaal had Proximus eind juni 1,365 miljoen tv-klanten, tegen 2,064 miljoen voor Telenet, dat alleen in Vlaanderen en een deel van het Brusselse gewest werkt. “Onze tv-inkomsten in het tweede kwartaal lagen 18 procent hoger dan een jaar geleden. Wij zijn bezig de penetratie van de televisiediensten te verhogen”, onderstreepte de financieel directeur Sandrine Dufour.

Leroy benadrukte dat Proximus in Vlaanderen de uitdager is – zeg maar het kleine broertje – en onder meer met lage prijzen terrein wil winnen in televisie. Vandervoort kondigde aan dat Proximus door een akkoord met Eleven Sport Network opnieuw de niet-exclusieve rechten op het Spaanse voetbalkampioenschap had verworven. De prijzen van het sportaanbod blijven onveranderd.

De prijsverhogingen voor een reeks oudere formules die Proximus begin mei aankondigde gingen pas op 1 juli in en hadden dus nog geen effect op de tweedekwartaalresultaten. Het Proximus-aandeel ging hoger op de beurs na de bekendmaking van de resultaten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content