Telenet lost verwachtingen in

© Reuters
Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

Telenet verkoopt zijn klanten steeds meer producten, maar het aantal tv-abonnees blijft dalen. De omzet steeg met 6 procent in het derde kwartaal, de bedrijfswinst met 4 procent.

De gecorrigeerde winst voor belastingen, financiële kosten, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) van Telenet steeg met een forse 7 procent in vergelijking met een jaar geleden, tot 242,8 miljoen euro. De ebitda-marge was 53,1 procent, een half procentpunt beter dan in de vergelijkbare periode in 2014. Daarmee zit Telenet goed op schema om zijn verwachte ebitda-marge voor 2015 van “tussen 4 en 5 procent” te halen. Telenet heeft zulke hoge ebitda-marges nodig om zijn schulden te kunnen blijven afbetalen.

De omzet steeg met 5,8 procent tot 458 miljoen euro. De Mechelaars profiteren onder meer van de “significant lagere subsidies” voor smartphones in hun nieuwe Choose your device-programma, dat dateert van juli. Klanten kopen hun smartphone daarbij op een afbetalingsprogramma met 0 procent intrest. Het voordeel voor Telenet is, buiten de lagere subsidies, dat het bedrijf de smartphoneverkoop boekhoudkundig meteen als omzet kan inschrijven (zelfs al gebeurt de afbetaling maandelijks), in plaats van die pro rata te boeken.

De iPhone 6s en 6s Plus van Apple werden in oktober gelanceerd en spelen nog geen rol in deze cijfers.

Hechtere klantenbinding

Het tweede sterke punt in het derde kwartaal was de stijging van de triple play-klanten tot nu al 1.076.300, een klim met bijna 7 procent op jaarbasis. In het derde kwartaal was de stijging 17.600. Maar liefst 49,4 procent van de Telenet-klanten heeft nu al een bundel van drie producten, zonder mobiele telefonie te rekenen. Beter nog, 24 procent van de tv-kijkers gebruikt Yelo Play. Tijdelijke promoties dreven het aantal abonnees op Play en Play More op tot 244.700, een sequentiële stijging van 11 procent tegenover het tweede kwartaal van 2015.

CEO John Porter signaleerde in de resultatenmededeling dat “nu al meer dan de helft van de Vlaamse gezinnen meer dan vier aangesloten toestellen gebruikt”. Het effect van de lancering van Play Sports in juli bleef beperkt. Eind september had Telenet 214.900 abonnees voor zijn betalende sportkanalen, een stijging met 4 procent.

Telenet won ook nog eens 16.500 vastetelefonieklanten, een stijging met bijna 6 procent op jaarbasis. Dat belet niet dat de groei in aantallen abonnees in het derde kwartaal bijna op alle punten lager lag dan in het derde kwartaal van 2014. In feite vertraagt de groei van Telenet dus. In televisie verloor Telenet netto opnieuw 4100 klanten, een verlies van 1,48 procent op jaarbasis.

Ook het klantenverloop op jaarbasis klopt een tikje hoger af. De stijging was een half procentpunt tot 7,3 procent voor internet en met 0,8 procentpunt tot 7,6 procent voor telefonie. Dat blijven uitstekende cijfers. De inkomsten uit mobiele telefonieabonnementen stegen jaar op jaar met 12 procent.

De spectaculaire groei van het aantal zakelijke abonnees voor breedband en vaste telefonie uit het tweede kwartaal kreeg geen echt vervolg in het derde. De sequentiële stijging was niettemin nog 6 en 15 procent. Telenet telde eind september 67.400 zakelijke breedbandabonnees en 42.400 zakelijke telefonieabonnees. Freephone Business, het virtuele telefooncentraleproduct van Telenet, werd pas in augustus gelanceerd.

De investeringen buiten uitzendrechten waren slechts 16 procent van de bedrijfsopbrengsten en blijven dus prima onder controle, ondanks de voortdurende uitbreiding van de netwerkcapaciteit. De oorzaak zijn de lagere uitgaven aan settopboxen en installaties bij klanten, wat de lagere groei in aantallen abonnees weerspiegelt.

Telenet verwacht 2015 te eindigen met een investeringstempo van “ongeveer 20 procent” van de bedrijfsopbrengsten. De vrije kasstroom zal zoals voorzien “tussen 250 en 260 miljoen” uitkomen, de omzetgroei op “5 tot 6 procent”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content