Telenet koopt met De Vijver vooral veel groeipotentieel

John Porter, topman Telenet © belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Telenet neemt alle aandelen over van De Vijver Media en is nu de enige eigenaar van de tv-zenders Vier, Vijf, Zes en het productiehuis Woestijnvis. De stap biedt vooral veel groeipotentieel.

Als avonturen zoals The Loft – 20 miljoen verlies in 2015 – zich niet herhalen, is De Vijver Media een beperkt risico voor Telenet.

Vergeleken met de Telenet-omzet van 2,5 miljard en de gecorrigeerde courante bedrijfskasstroom (ebitda) van 1,2 miljard is de activiteit klein genoeg om geen dramatische impact op de cijfers van de operator te hebben mocht het fout lopen. Het groeipotentieel, de upside, is daarentegen aantrekkelijk.

Telenet werkt daar op drie fronten

1. Bereik. De zenders van SBS zijn aan het klimmen in de kijkcijfers bij hun doelgroep van 18-54-jarigen. Het bereik was vorig jaar gemiddeld 19,3 procent en vorige maand zelfs 20,1 procent.

Dat komt door de verbreding van het aanbod sinds de instap van Telenet. Daar gaat SBS mee door. Op 25 maart start Vier met De Mol op zondagavond, met direct nadien Sports Late Night, de samenvatting van de Jupiler Pro League-wedstrijden waarvan SBS dankzij Telenet de rechten vorig jaar kon binnenrijven.

“Het is de allereerste keer dat we op zondagavond lokale programma’s brengen. Daarmee komen we al aan vijf avonden in de week,” onderstreept SBS-woordvoerder Kristof Demasure. Zes blijft op Amerikaanse producties steunen.

Vijf, de ‘vrouwenzender’, haalt nu een record van gemiddeld 743.000 kijkers met Temptation Island. Vier zal over enkele maanden op dinsdag ook een match van de Champions League mogen uitzenden (Q2 van Medialaan heeft een match op woensdag).

Demasure: “De ambitie is met onze drie zenders een bereik van 20 procent te halen in de commerciële doelgroep van 18-54-jarigen”.

2. Nieuwe inkomsten uit pauzeknop- en geadresseerde reclame, het subtiele tv-equivalent van direct mail.

3. Crossmediale reclame via een hechtere samenwerking met Mediahuis. Een gezamenlijke regie zal reclame op video uit de entertainmentsfeer (Temptation Island) kunnen combineren met reclame op video van de nieuwsmerken (De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen…). Adverteerders krijgen een one-stopshop voor reclame op papier, online en op antenne.

“De overname door Telenet brengt vooral duidelijkheid voor de toekomst. De structuur en strategie die in de afgelopen jaren is neergezet, blijft doorwerken”, zegt Demasure.

Productiehuizen

De grote winnaars van de concurrentiestrijd die losbrandt tussen VRT, Medialaan (vtm, Q2, Vitaya, Caz) en SBS – om nog van Amazon, Netflix en YouTube te zwijgen – zijn de productiehuizen.

De Play en Play More betaalkanalen van Telenet zijn een extra venster voor inkomsten uit dure series zoals De Dag (vanaf 26 maart), die maanden nadien op Vier zullen te zien zijn. “Dit soort fictie kan je nooit produceren in een commerciële context zonder dit soort modellen”, vindt Demasure.

Ook daarbuiten zal een hoop bijkomende programma’s nodig zijn om de uren van een derde brede publiekzender te vullen. Telenet en SBS werken daar met een breed gamma productiehuizen, zeker niet enkel met Woestijnvis.

Helemaal voluntaristisch is de inbreng van Telenet bij de Vlaamse programmaproducenten ook niet. Volgens het mediadecreet moeten distributeurs zoals Telenet (en Proximus) forfaitair 3 miljoen euro per jaar investeren in productie van audiovisuele werken, tenzij ze ervoor kiezen om 1,3 euro per abonnee in het Nederlandstalig landsgedeelte te betalen.

Nog geen resultaten 2017 van De Vijver

Telenet rapporteerde nog geen details over de jaarcijfers van De Vijver Media. De vennootschap boekte in 2016 een geconsolideerde omzetstijging van 2,6 procent tot 123 miljoen, met nog slechts een licht verlies van 2,2 miljoen euro voor belastingen (tegen bijna -28 miljoen euro verlies een jaar voordien).


Vooral de omzet uit advertenties – de SBS-tak dus – steeg in 2016, met 7 procent tot 85 miljoen. Dat resultaat compenseerde de daling van de productieopbrengsten – de Woestijnvis-tak – met 18 procent tot 18 miljoen.


Tegenvallers zoals The Loft (dat in 2015 20 miljoen verlies overhield aan zijn geflopte bioscoopparcours in de VS) en lagere verkopen van producties deden Telenet in 2016 zijn kasstroomprognoses voor De Vijver Media herzien. Daardoor boekte de operator 31 miljoen af op zijn 50 procentparticipatie, die voor 59 miljoen euro in de boeken stond. Dat is echter een ingreep op papier, zonder gevolgen voor de kasstroom. Ze kan moeiteloos teruggedraaid worden.


Over de resultaten van 2017 zei John Porter vorige maand dat Telenet “heel sterk gelooft in de toekomst van die business”.


Hoe die appreciatie zich vertaalt in de prijs van de 50 procent van de aandelen die Telenet nog niet bezat, zal later blijken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content