Bruno Leijnse

Telenet en Proximus: de naakte marktmacht in actie, alweer

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Telenet en Proximus zijn olympische kampioenen in synchroon zwemmen. Dat zegt Trends-redacteur Bruno Leijnse.

Geen persmededeling over de tariefverhoging van zo’n 3 procent bij Telenet. Wel een briefje aan de getroffen abonnees. “We doen er alles aan opdat u ook in de toekomst volop kan genieten van alle nieuwe mogelijkheden.”

Het is de prijszettingsmacht in de praktijk. Telenet heeft 70 procent van alle potentiële tv-kijkers, 50 procent van alle potentiële internetabonnees en bijna 40 procent van de potentiële telefonieklanten. De rest zit bij een operator met hoge kosten en een gelijkaardige ‘hogewaardestrategie’. Een concullega, die op 1 januari ook al een pak prijzen optrok.

Met de verhoging anticipeert Telenet op de instap van Mobistar in de tv- en internetdiensten. De Vlaamse gereguleerde groothandelstarieven achter die Mobistar-diensten zijn op de eindgebruikersprijzen van Telenet gebaseerd. Indirect trekt Telenet dus de prijzen van zijn concurrent op. En het algemene prijspeil.

Telenet en Proximus zijn olympische kampioenen in synchroon zwemmen

Het strafst drukt Telenet echter door met de tariefstijging van 67 procent voor vast telefoneren in de piekuren, en voor bellen met de app Triiing. Piekuurbellen binnen België kost bij Telenet vanaf Valentijn 20 cent per minuut na een setupkost per oproep van 5 cent. Dat is meer dan het dubbele van wat sommige mobiele operatoren vragen voor roaming binnen de Europese Unie. Een expert schat de brutowinstmarge van zo’n telefoontje op ruim 90 procent.

Dat moet kunnen. Proximus vraagt 65 cent per oproep in de piekuren. Wie op zo’n ongelukkig moment wil bellen, neemt beter de optie Anytime, bij Telenet 7,5 euro extra per maand.

De Europese regulatoren vragen zich af of ze moeten ingrijpen in duopoliesituaties. Ze hoeven niet verder te kijken dan Vlaanderen. Telenet en Proximus zijn olympische kampioenen in synchroon zwemmen. Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content