Supermarktketen Albert Heijn wil 10 winkels in Vlaanderen in 2012

27/10/11 om 16:30 - Bijgewerkt om 16:30

Bron: Trends

De Nederlandse supermarktketen Albert Heijn wil in 2012 minstens 8 nieuwe winkels openen in Vlaanderen. Dat kondigde Corné Mulders, verantwoordelijk is voor de Belgische activitveiten, aan bij de opening van de tweede Vlaamse vestiging in Stabroek.

Supermarktketen Albert Heijn wil 10 winkels in Vlaanderen in 2012

© belga

Met de geplande opening van de nieuwe vestigingen schakelt het bekendste merk van de beursgenoteerde Nederlandse distributiegroep Ahold een versnelling hoger. In 2012 moeten de Vlaamse Albert Heijn-winkels samen meer dan 250.000 klanten in de week trekken. De totale tewerkstelling zou dan op 500 werknemers komen. Andere cijfers wilde Mulders niet communiceren. De nieuwe vestigingen kunnen variëren in grootte, maar er wordt gemikt op een gemiddelde van 1400 m². Wat overeenkomt met de oppervlakte van de Belgische concrurrenten zoals Colruyt.

Naar de precieze locaties van de nieuwe winkels is het gissen. Ahold beperkt zich voorlopig tot Vlaanderen. "Er komt binnenkort een Albert Heijn-supermarkt op het Hessenplein in Antwerpen, maar de overige locaties kunnen wij nog niet vrijgegeven", zei Mulders. De nieuwe vestigingen zouden al vastliggen. De officiële bekendmakingen zullen nog even op zich laten wachten, omdat alle formaliteiten nog niet zijn afgerond.

Stabroek en Brasschaat

De nieuwe vestiging in Stabroek nabij Antwerpen is een pak groter dan de eerste vestiging in Brasschaat; 2000 m² en het assortiment bestaat uit 17.000 producten. 10 procent is van Belgische makelij. De winkel heeft een groot magazijn, maar er zijn geen plannen om het te gebruiken als overslagmagazijn voor de latere vestigingen. Ook die zullen worden bevoorraad vanuit Tilburg in Nederland. Mulders is erg tevreden over de vestiging in Brasschaat: "De omzet ligt boven onze verwachtingen, terwijl al die al een tikje hoger hadden gelegd. We hebben na de luwe periode in de grote vakantie terug de omzet van voordien kunnen behouden."

Albert Heijn heeft met de vestigingen in België ook 18.000 nieuwe getrouwheidskaarten kunnen activeren. Voordien had het al veel klanten die vanuit België hun Nederlandse winkels komen bezoeken. Die nieuwe 'Bonuskaarten' zouden voor 95 procent effectief in handen zijn van Belgen, en niet van ingeweken Nederlanders. (SF)

Lees meer over:

Onze partners