Spoorstaking legt treinverkeer bijna volledig lam

Zoals verwacht is er maandagmorgen bijna geen treinverkeer door een 24-urenstaking bij een deel van het NMBS-personeel.

Door de staking bij het spoor reden maandagochtend en -voormiddag per uur maximaal tien tot vijftien treinen verspreid over heel Vlaanderen. “Voor de rest van de dag zal dat in dezelfde grootteorde blijven”, zegt woordvoerder Frédéric Petit van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. In Brussel en Wallonië was de staking totaal.

Het spoorverkeer wordt sinds zondagavond 22 uur gehinderd door een staking bij een deel van het NMBS-personeel. De 24 urenstaking bij het spoor is een initiatief van de socialistische vakbond ACOD. De actie wordt gesteund door de onafhankelijke spoorvakbond OVS, maar niet door de liberale en de christelijke vakbond.

Op sommige Vlaamse lijnen reed heel sporadisch een trein, al dan niet over het volledige traject. Het ging om de lijnen Landen-Brussel Nationale Luchthaven, Herentals-Mol-Neerpelt, Turnhout-Herentals, Dendermonde-Jette, Leuven-Luik, Gent-Kortrijk, Gent-De Panne, Antwerpen-Gent, Zottegem-Denderleeuw, Gent-Sint-Pieters-Geraardsbergen, Landen-Genk, Hasselt-Leuven, Hasselt-Mol en Gent-Aalter. Eerder op de dag zei Infrabel dat de reizigers best geen rekening houden met de zeldzame treinen die in Vlaanderen uitrijden.

“Minimale dienstverlening niet haalbaar” (Inge Vervotte)

Door de treinstaking laait de discussie over de minimale dienstverlening op. Ontslagnemend minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) zegt dat zoiets in de praktijk niet haalbaar is. “Kijk naar Frankrijk waar zo’n minimumdienst in de wet is voorzien. In de praktijk blijkt dat die op het terrein niet waargemaakt kan worden”, zei minister Vervotte op Radio 1.

Unizo

Volgens ondernemersorganisatie Unizo bewijst “de socialistische treinvakbond met zijn lichtzinnige staking zelf dat het spoor verder geliberaliseerd moet worden”. Unizo wijst er nog op dat de vakbonden gefinancierd worden met het geld van de belastingbetalers. De spoorbonden krijgen volgens de werknemersorganisatie jaarlijks 8 miljoen euro belastinggeld om niet te staken. “Verstandige concurrentie zal zorgen voor een performanter en klantvriendelijke spoorvervoer, voor mensen én goederen”, luidt het bij Unizo, die tot dan pleit voor een minimale dienstverlening. Die zou tegen de nieuwe beheersovereenkomst – die in 2012 afloopt – uitgewerkt moeten zijn.

File

Mobiliteitsorganisatie Touring Mobilis, die eveneens pleit voor een minimale dienstverlening bij treinstakingen, meldt maandagmorgen dat op de Belgische snelwegen omstreeks 8u30 ongeveer 350 kilometer file kon worden geteld. “De economische impact van een dergelijke treinstaking loopt enkel voor de langere files alleen al op tot bijna 500.000 euro”, luidt het bij de mobiliteitsorganisatie.

Volgens Roland Vermeulen, voorzitter van de liberale vakbond VSOA Spoor, is een duidelijke meerderheid van treinbegeleiders en -bestuurders in Vlaanderen maandag opgedaagd om te werken. Volgens Vermeulen had om 16 uur 77,2 procent van de treinbegeleiders zich aangemeld in station Gent-Sint-Pieters, om 10 uur zelfs 83,5 procent. In Brugge ging het om 16 uur om 57,8 procent van de treinbegeleiders, in Kortrijk om 76,9 procent. Wat de treinbestuurders betreft, waren er gelijkaardige aantallen. De VSOA-topman baseert zich op cijfers van de NMBS-directie. Dat er desondanks amper treinen rijden, wijt hij vooral aan de centrale dispatching, die de nodige instructies niet geeft.

De staking is een initiatief van het socialistische ACOD Spoor en de onafhankelijke spoorbond OVS. Het christelijke ACV en het VSOA steunen de staking niet. Vermoedelijk ligt daar de oorzaak voor het hoge aantal werkwilligen. De NMBS loopt maandag niet alleen een hele hoop ontvangsten mis, ze moet ook het meeste personeel uitbetalen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content