Sanoma dankt groei aan herstel advertentiemarkt en besparingen

© belga

De Finse uitgeverij Sanoma heeft in het tweede kwartaal meer winst geboekt door het herstel op de advertentiemarkten in West-Europa en Rusland. Ook de gerealiseerde besparingen leverden de groep meer winst op.

In Centraal-Europa zal het volgens Sanoma langer duren voor de economie zich heeft hersteld. De omzet van de groep groeide in het tweede kwartaal met 3 procent tot 715,4 miljoen euro. Alle divisies kenden een groei. De operationele winst zonder eenmalige elementen nam toe met 11 procent in het tweede kwartaal, tot 80,3 miljoen euro.

Voor de magazines van Sanoma België, met onder meer Humo en Flair, bleef de omzet in het tweede kwartaal stabiel op 52,3 miljoen euro, bij een lagere operationele winst. Hoewel er meer advertenties werden binnengehaald, daalde de losse verkoop licht

Sanoma verkocht in het voorjaar 2010 een belang van 49 procent in Humo aan De Vijver, de holding boven Woestijnvis, in ruil voor een belang van 25 procent in Desert Fishes, de televisieholding tussen De Vijver en Woestijnvis. Die transactie leverde Sanoma een eenmalige winst op van 2,6 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content