Sandrine Dufour (CFO van Proximus):'Ik ben geen financier die enkel financiën doet'

05/06/15 om 16:53 - Bijgewerkt om 17:30

Sandrine Dufour, de CFO van Proximus, is panellid op Trends CFO of the Year op 17 juni. Zij brengt zestien jaar ervaring mee van de Franse telecom- en mediagroep Vivendi en maakte de verkoop van SFR mee. "Er zijn sterke gelijkenissen tussen de uitdagingen voor Proximus en SFR."

Sandrine Dufour (CFO van Proximus):'Ik ben geen financier die enkel financiën doet'

© Kris Van Exel

Sandrine Dufour, de CFO van Proximus, is panellid op Trends CFO of the Year op 17 juni. Zij brengt zestien jaar ervaring mee van de Franse telecom- en mediagroep Vivendi en maakte de verkoop van SFR mee. "Er zijn sterke gelijkenissen tussen de uitdagingen voor Proximus en SFR."

Vergeleken met haar voorganger Ray Stewart heeft chief financial officer Sandrine Dufour (48) van Proximus een bewogen carrière achter de rug. Na tien jaar als aandelenanalist begon ze in 1999 in het acquisitieteam van Vivendi onder de flamboyante Jean-Marie Messier. Enkele maanden nadien sloeg die zijn grote slag met de overname van drankenreus Seagram en zijn filialen Universal Music Group en Universal Pictures. Met de acquisitie toonde Messier dat hij in de mediawereld zowel de contentproductie als de distributiekanalen wou controleren.

Dufour werd financieel directeur van de internettak van zijn groep, Vivendi Universal Net (VU Net). Die runt online-activiteiten als de gamestek Flipside, het WAP-portaal Vizzavi, de Canal+ websites, muzieksites zoals MP3.com, de cultuurportalen van Divento, ringtoneverkopers en de gouden-gids-concurrent Scoot. Hij participeert ook in twee durfkapitaalverschaffers.

Een jaar later verhuisde Dufour naar het hoofdkantoor van Messier in New York. Dan klapte de internetbubbel ineen. Messier vertrok. Vivendi boekte het grootste verlies ooit van een Frans bedrijf, 23,3 miljard. "Dat waren echt zeer, zeer moeilijke momenten. We scheerden langs de financiële catastrofe. Het tekent je carrière", vertelt Sandrine Dufour aan Trends.

Zij werd bij de groep verantwoordelijk voor interne audit en 'speciale projecten'. Activa verkopen was er één van. In 2004 zat ze in het team dat Vivendi Universal Entertainment voor 10,2 miljard euro aan NBC verkocht. Ze leerde in de Verenigde Staten ook de CEO van het Vivendi-filiaal Blizzard Entertainment, Mike Mohairme, kennen, de maker van World of Warcraft. De zakenmodellen interesseerden haar meer dan de spellen, geeft ze toe. "Ik ben geen gamer. Zoals velen heb ik een WII gekocht om aan WII Fit te doen en hem dan in de kast te stoppen."

Dappere keuze

Ze keerde in 2004 terug naar Parijs om adjunct-financieel directeur van de groep te worden. Vivendi had dan 43 miljard euro aan activa en 38.000 personeelsleden. In de jaren daarop was Dufour betrokken bij acquisities als BMG Music Publishing voor 1,6 miljard euro en bij de fusie van Blizzard met Activision, een deal van 18,8 miljard dollar, waarbij Vivendi 52 procent in de fusiegroep nam. Aan de telecomkant was er de expansie van Maroc Telecom naar Sub-Sahara-Afrika en de overname van GVT in Brazilië. In Frankrijk zelf bouwde Vivendi sinds de jaren negentig de operator SFR uit, de eerste concurrent voor France Telecom.

In 2010 kreeg Dufour er nog een functie bij: executive vicepresident innovatie. "Velen keken daarvan op", geeft ze toe. "We lanceerden in Duitsland een distributiebedrijfje voor internetcontent, Watchever (vergelijkbaar met Netflix, nvdr). Voor mij maakt dat ook deel uit van mijn baan. De zwakke signalen opvangen, de trends, dicht bij de start-ups zijn. Ik ben geen financier die enkel financiën doet."

Toen Vivendi in 2012 besloot voluit voor de media te gaan en zijn telecom-activiteiten af te stoten, koos Sandrine Dufour voor de positie van CFO bij SFR. Een dappere keuze, want SFR kreeg op dat moment de volle laag van Free, de vierde Franse operator die met lage prijzen de gevestigde spelers aanviel. "Er zijn sterke gelijkenissen tussen de uitdagingen voor Proximus en SFR", meent ze. SFR zou eerst naar de beurs trekken, maar werd uiteindelijk opgeslokt door Altice-Numericable van kabeltycoon Patrick Drahi. Kort nadien meldde Proximus dat Sandrine Dufour CFO Ray Stewart zou opvolgen, die op 1 april met pensioen ging.

Het volledige interview met Sandrine Dufour leest u in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners