Roularta stapt uit Medialaan en in Mediafin
Roularta verkoopt zijn belang van 50 procent in Medialaan, de groep boven onder andere VTM en Q Music, aan De Persgroep, dat zo de enige eigenaar wordt van Medialaan. Omgekeerd neemt Roularta de aandelen van De Persgroep in Mediafin over, de uitgever van L’Echo en De Tijd. Door de deal wordt het Vlaamse medialandschap grondig hertekend.
Sinds 1998 hebben Roularta en De Persgroep elk een belang van 50 procent in Medialaan. Na een deal waaraan Roularta 217,5 miljoen euro cash zal overhouden, wordt De Persgroep de enige eigenaar van de groep boven televisiezenders VTM, Q2, Vitaya en CAZ, de radiozenders Q Music en JOE en mobiele telecomoperator Mobile Vikings. In de deal is ook Mediafin betrokken, de uitgever van De Tijd en L’Echo. De Persgroep verkoopt zijn aandeel daarin, 50 procent naast de Franstalige groep Rossel, aan Roularta.
Roularta kiest voor een ‘duidelijke focus’ en plooit terug op lokale media (het heeft onder meer De Zondag en Deze Week in portefeuille) en kwaliteitsmagazines (Knack, Le Vif, Trends, Sportmagazine, Nest, Plus Magazine, enzovoort). ‘De toetreding in het kapitaal van Mediafin past perfect in die positionering’, stelt Xavier Bouckaert, CEO van Roularta Media Group. ‘Het Roularta-DNA zit voornamelijk in twee activiteiten: lokale media en kwaliteitsmagazines met een kwaliteitsdoelgroep. De Tijd en L’ Echo waren het ontbrekende stuk in die tweede puzzel.’
Bouckaert benadrukt ook dat Roularta door de verkoop van de Medialaan-aandelen over ‘aanzienlijke middelen’ zal beschikken om de ‘digitale en multichannelstrategie verder vorm te geven’, maar kondigt aan ‘geen zotte dingen’ te gaan doen en de toekomst af te wachten. ‘Er zullen ongetwijfeld opportuniteiten komen die passen in onze strategie.’
De Persgroep-topman Christian Van Thillo mikt dan weer op media die zich richten tot een breed publiek. ‘De uitbreiding van onze deelneming in Medialaan is van strategische waarde voor onze onderneming. De convergentie van alle media op het internet wordt elke dag belangrijker. We willen onze positie in de digitale markt substantieel versterken om lokaal te kunnen concurreren met de globale tech-spelers die deze markt domineren’, zegt hij. ‘De sterke audiovisuele marktpositie en expertise van Medialaan zullen daarbij zeker helpen.’
De transacties zullen zo snel mogelijk aangemeld worden bij de Belgische Mededingingsautoriteit, stellen de bedrijven nog.
Op de Brusselse Beurs vertaalde het nieuws over de verschuiving in het medialandschap zich in een stijging van het aandeel van Roularta. Rond het middaguur was de prijs van het aandeel met ongeveer 30 procent toegenomen.