Philips schept geen duidelijkheid over Turnhout

© belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De CEO en de financieel directeur van Philips reppen met geen woord over de markt voor conventionele verlichting. De fabriek in Turnhout is vooral daarin actief.

De CEO en de financieel directeur van Philips hebben in een teleconferentie met analisten met geen woord gerept over de markt voor conventionele verlichting. De Philips-fabriek in Turnhout is vooral daarin actief. Aangezien led-verlichting aan een steile opgang bezig is, kunnen de gevolgen voor Turnhout op termijn dramatisch zijn.

Chief executive officer Frans van Houten zei tijdens de conferentie dat led voor Philips nu winstgevender is dan conventionele verlichting in Professional Lighting Solutions (PLS). Dat zijn onder meer de producten voor straat-, winkel-, sport- en horeca-verlichting, waarvoor Turnhout de lampen produceert. PLS doet het goed in Europa door de hoge Europese energiekosten, verklaarde Van Houten. De grote afzet zit in renovatie en vervanging van lampen, niet in nieuwbouw. In het algemeen zijn de marges in led in 2013 gestegen tegenover 2012.

De Philips-afdeling Lumileds was in 2013 al winstgevend en zal vooral in de tweede jaarhelft zijn winstmarge nog verbeteren, verzekerde Van Houten. Die winst komt niet alleen uit leds voor verlichting, maar ook uit flashes en autoverlichting. Automobiel trekt flink aan, hoewel nog maar een klein deel van de automarkt led-licht gebruikt. “Conventionele verlichting blijft nog tien jaar mainstream in de automobielsector.”

De omzetstijging met 48% in led is te wijten aan de hogere volumes. De prijsdalingen blijven volgens de Phillips-directie best beheersbaar.

Consumer Luminaires, armaturen voor de consumentenmarkt, waar Philips in 2007 Partners in Lighting (Massive) overnam, blijft in Europa kampen met “zeer zwakke vraag”. Ook de hervorming van het bedrijfsmodel weegt nog op de verkoop, zei Van Houten. Hij was wel optimistisch over de vooruitgang in de toekomst. De activiteiten in consumentenarmaturen groeien zeer sterk en winstgevend in Azië.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content