Orange is goed op weg naar 100.000 kabelklanten

23/10/17 om 10:25 - Bijgewerkt om 10:25

Orange Belgium won ruim 17.500 kabelabonnees in het derde kwartaal. Dat was beter dan de 16.700 abonnees die analisten gemiddeld hadden verwacht. De doelstelling van 100.000 kabelklanten dit jaar komt zo in zicht.

Orange is goed op weg naar 100.000 kabelklanten

. © .

Orange boekte in het derde kwartaal in België een omzetstijging van 1,5 procent tot 269,1 miljoen euro tegenover dezelfde periode in 2016. De inkomsten uit mobiele diensten daalden een fractie tot 248 miljoen euro, maar de inkomsten uit de vaste lijn stegen met 27,3 procent tot 21,1 miljoen. Ondanks de felle concurrentie wist Orange in het derde kwartaal netto 17.500 kabelabonnees te winnen. Daarmee komt het totaal op 81.800. De doelstelling om dit jaar 100.000 kabelklanten te halen ligt daardoor binnen handbereik. Bijna 6 procent van de abonnees van Orange is nu klant van de LOVE-formule, met zowel een kabel- als een mobiel abonnement.

Sinds 1 juli kunnen abonnees van bundels door de Easy Switch-regeling vlotter veranderen van operator. Dat heeft duidelijk geen stormloop richting Orange veroorzaakt. De toename met 17.500 abonnees is wel een mooie verbetering tegenover het teleurstellende tweede kwartaal, toen Orange netto 14.500 kabelklanten won.

Opbrengst per abonnee stijgt

Het aantal mobiele klanten met een abonnement steeg jaar op jaar met 2,2 procent tot bijna 2,3 miljoen. Daarentegen is het aantal pre-paidgebruikers met 19,4 procent gedaald tot nog 607.500. De combinatie van die twee trends deed de gemiddelde maandelijkse opbrengst per gebruiker (ARPU) met 5 procent stijgen tot 25,9 euro. Abonnees besteden nu 30 euro per maand bij Orange. Netto won Orange 15.000 nieuwe postpaidabonnees in het derde kwartaal. 4G-smartphone-eigenaren bij Orange verbruiken nu 1,7 gigabyte per maand, tegenover 1,2 gigabyte een jaar geleden.

Het bedrijf zegt dat de roam like at home-regulering (RLAH), de afschaffing van de roamingtarieven in de Europese Unie, "een aanzienlijke impact" had, maar dat de daling van de inkomsten "beperkt" bleef door extra datagebruik "zowel in als buiten Europa" en door "de stijging in het roamingverkeer van bezoekers". Dat doet veronderstellen dat de onheilstijdingen van de operatoren over die maatregel overdreven waren. Volgens Orange zou de aangepaste courante bedrijfskasstroom (ebitda) in het derde kwartaal met 3,3 procent zijn gestegen, vergeleken met 2016, als de RLAH er niet was geweest.

Mobile virtual network operator (mvno) Lycamobile heeft ondertussen al zijn klanten overgedragen naar het Base-netwerk van Telenet. Telenet heeft een eerste golf van zijn klanten overgezet. Daardoor daalde het aantal mvno-klanten bij Orange jaar op jaar met 863.700 tot 1.066.700 (-46%). Dat verklaart meteen waarom de inkomsten uit mobiele diensten 0,3% daalden in het kwartaal, vergeleken met 2016.

De kleine Luxemburgse activiteit presteerde goed, met een omzet van 16,8 miljoen (+16,6% jaar op jaar). De geconsolideerde omzet van Orange Belgium steeg met 1,7 procent tot 316,4 miljoen, vergeleken met 2016. De nettowinst per aandeel klom met 1,4 procent tot 38 cent.

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Onze partners