Wolfgang Riepl

Nog meer versnippering is niet nodig

Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De zelfrijdende wagen lijkt een van die fascinerende speeltjes waar computernerds zich mee bezighouden. Maar ze zijn dichterbij dan we vaak denken.

BMW, Mercedes en Toyota laten zelfrijdende wagens op de autowegen toeren. Google trok de voormalige Ford-topman Alan Mulally aan voor zijn geëxperimenteer. En een studie van Morgan Stanley Research begrootte de wereldwijde besparingen door minder files, ongevallen en extra werkuren op 5600 miljard dollar. In 2040 zullen mensen zich afvragen waarom wij ooit onze tijd verloren met geknoei achter een stuur, te midden van files, of erger nog, laagvliegers. Het feit dat BMW – Freude am Fahren – meesurft op de zelfrijdende golf moet aantonen dat dit geen inlevering van rijplezier betekent.

Met steun voor zelfrijdende wagens kunnen de overheden Volvo Gent verankeren

Ook de Belgische overheden schieten nu wakker. Ze willen geld leveren voor onderzoek & ontwikkeling rond zelfrijdende wagens. Maar de overheid stelt zich het beste zo bescheiden mogelijk op. Het O&O-budget in dit land is sowieso al hopeloos versnipperd. En de grote autojongens hebben zelf veel meer geld: de Duitse premiummerken besteden jaarlijks 4 tot 7 miljard euro aan O&O.

De overheid kan wel een intelligente rol spelen in de verankering van autoproducenten in het land. Volvo sleutelt samen met de stad Göteborg aan zelfrijdende wagens. Dat moet ook kunnen in Gent, waar Volvo zijn voorlopig nog grootste autofabriek heeft. De overheid vangt twee vliegen in één klap: een voortrekkersrol in intelligente en vernieuwende mobiliteit, én een verankering van een belangrijke autofabriek in eigen land.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content