Live Nieuwe voorzitter Ahold Delhaize: "We gaan de roots van beide bedrijven respecteren"

24/06/15 om 07:36 - Bijgewerkt om 15:02

Ahold - bekend van Albert Heijn - en Delhaize kondigen aan dat ze fuseren. De nieuwe groep wordt zo de grootste warenhuisketen van de Benelux. Mats Janson, de nieuwe voorzitter van Ahold Delhaize verzekert dat hij de roots van beide bedrijven blijft respecteren.

Nieuwe voorzitter Ahold Delhaize: "We gaan de roots van beide bedrijven respecteren"

© Belga

  • Niels Saelens

    "Onduidelijkheid Belgische Albert Heijn-winkels"

    Voor de CEO van Ahold, Dick Boer, is het momenteel nog te vroeg om iets te zeggen over de 31 Albert-Heijn-winkels in België. Dat zei hij tijdens een persconferentie.

    Tijdens het gesprek wees hij op de onderzoeken door de mededingingsautoriteiten, die wel enige tijd in beslag zullen nemen. De twee partners willen de operatie medio volgend jaar afronden.

    Voorts werd vaak de klemtoon gelegd op de "fusie tussen gelijken", waarbij onder meer verwezen werd naar de pariteit in het bestuur en management.

  • Niels Saelens

    Verovering Amerikaanse markt

    'In de laatste 3 jaar is de markt in de VS (60% van omzet Ahold Delhaize) sneller geconsolideerd dan in de 20 jaar voordien", zegt Frans Muller, topman van Delhaize Group.

  • Niels Saelens

    "Angst zit met name bij de Belgen"

    "De fusie van supermarktconcerns Ahold en Delhaize zal vooral in België leiden tot zorgen om de werkgelegenheid", zegt Michiel Wallaard, bestuurder van de Nederlandse vakbond CNV.

    Volgens hem zullen er op korte termijn geen banen verdwijnen op de werkvloer in Nederland. Wel zijn er speculaties over "dubbelingen" met name op het hoofdkantoor en in de logistiek.

    Vooral qua logistiek zijn de Nederlanders volgens hem in het voordeel. Vanwege de lagere lonen in Nederland en de soepelere regelgeving met betrekking tot werken in de nacht, zal de angst voor banenverlies met name bij de Belgen zitten, meent de vakbondsbestuurder.

  • Niels Saelens

    "We gaan roots beide bedrijven blijven respecteren"

    "We gaan de roots van beide bedrijven respecteren", laat de nieuwe voorzitter van Ahold Delhaize, Mats Janson weten.

  • Niels Saelens

    Volg hier de persconferentie van Ahold en Delhaize

    Om 12 uur geeft de directie van Ahold en Delhaize meer uitleg bij de fusie van de supermarktketens op een persconferentie. Je kan de livestream hier volgen.

  • Niels Saelens

    'Veel grote leveranciers hebben hun huiswerk al gemaakt'

    "Voor de leveranciers van Ahold en Delhaize zal er veel veranderen. De multinationals, de grote fabrikanten, hebben een paar geleden wel al hun huiswerk gemaakt. Velen van hen hebben hun prijzen al geharmoniseerd in de Benelux en zelfs als op Europees niveau. Maar die evolutie zal zich nog verder doorzetten. Albert Heijn en Delhaize hebben voor bepaalde huismerkproducten ook dezelfde leveranciers, daar zal zeker nog wel iets gebeuren", reageert Stef Van Rompaey, hoofdredacteur bij StoreCheck Magazine.

  • Niels Saelens

    Geen effect op Nederlandse werkgelegenheid

    Het Financieele Dagblad meldt: De fusie heeft geen effect op de Nederlandse werkgelegenheid, zo liet het Ahold-bestuur aan Nederlandse vakbonden weten.

  • Niels Saelens

    "Geen veranderingen bij Albert Heijn België tot midden 2016"

    Uit een bijzondere ondernemingsraad bij Albert Heijn blijkt dat er voorlopig geen gevolgen zijn voor Albert Heijn België op het vlak van onder meer tewerkstelling en arbeidsvoorwaarden tot midden 2016.

    "De twee merken blijven tot nader order naast elkaar bestaan en hun eigen strategie volgen", zegt Thomas Vanbiervliet, bestendig secretaris voor de liberale vakbond ACLVB.

    "Als vakbond nemen wij akte van de fusieplannen, maar we blijven uiteraard waakzaam voor de gevolgen op langere termijn. Ik kan me voorstellen dat de fusie goed nieuws is voor aandeelhouders en misschien ook bedrijfsmatig een goed idee is, maar voor het personeel op de werkvloer is het altijd afwachten wat een dergelijke operatie zal betekenen", klinkt het.

  • Niels Saelens

    "Werkgelegenheidsgarantie onbeperkt, behalve voor Delhaize Corporate"

    Volgens de vakbondssecretaris Veerle Verleyen van LBC is de werkzekerheid "onbeperkt" gegarandeerd, behalve voor Delhaize Corporate. Voor de voor de ondersteunde diensten is er maar een garantie tot 1 januari 2016. LBC en BBTK blijven daarom waakzaam op de lange termijn.

    Bij Delhaize werken op holdingniveau 90 mensen, nog eens 70 mensen werken in een overkoepelende Europese IT-afdeling.

    De mededeling van de directie is "redelijk geruststellend", aldus Verleyen van de christelijke bediendebond. De afspraken in het kader van de herstructurering van vorig jaar blijven gegarandeerd, deelde de directie mee.

  • Niels Saelens

    "Ahold Delhaize zal op 2 fronten druk op de Belgische concurrentie opvoeren"

    "Ahold Delhaize zal op twee fronten de druk op de Belgische concurrentie opvoeren. In de eerste plaats in verkoop van voedingsproducten. De kleine leveranciers in de Benelux zullen het moeilijk krijgen. Het aankoopvolume wordt fors groter, dat maakt een prijsoffensief mogelijk. En dan is er de non-food. Als Bol.com (onderdeel van Ahold) geïntegreerd wordt in de 800 winkels van Delhaize, dat vallen ze de Belgische concurrenten ook op dat front aan. (Bijvoorbeeld Collishop van Colruyt Group, red.). Bol.com wordt zo zeker de e-commerce kolos in de Benelux", reageert Jorg Snoeck van RetailDetail.

  • Niels Saelens

    "Leveranciers vragen om geharmoniseerde aankoopvoorwaarden"

    De analistenbriefing is afgelopen. Een van de laatste antwoorden was zeer veelzeggend: "We gaan aan onze leveranciers vriendelijke, maar kordaat om geharmoniseerde aankoopvoorwaarden vragen." Lees: Ahold-Delhaize zal lagere inkoopprijzen doordrukken zowel in de VS, maar ook in de Benelux.

  • Niels Saelens

    "Besparingen onmogelijk zonder ontslagen"

    Volgens Trends-redacteur Stijn Fockedey zal 30 tot 35 procent van de 500 miljoen euro aan besparingen worden gezocht in een algemene verlaging van de werkingskosten.

    "Dat is toch vrij veel. Het lijkt onmogelijk om dit zonder ontslagen te bereiken", aldus de redacteur.

  • Niels Saelens

    "Geen drastische prijsdalingen in België"

    Volgens Gino Van Ossel, professor marketing zal er niet veel veranderen voor de Belgische consument. "Merknaam Albert Heijn zal wellicht uitdoven in België, consument zal pas verschil zien vanaf 2016", zegt hij aan het radio 2-programma 'De Inspecteur'.

    De professor is er van overtuigd dat de Belgische prijzen niet drastisch zullen dalen. "De keten moet rekening houden met de lokale marktomstandigheden", aldus Van Ossel.

  • Niels Saelens

    Analist is kritisch over de kostenbesparingen

    Analist is kritisch over de kostenbesparingen. "Aangezien er een integratiekost van 350 miljoen is, lijkt 500 miljoen euro aan efficiëntiewinsten zeer bescheiden en eigenlijk te laag."

    "Dank u voor uw reactie", reageert Dick Boer.

  • Niels Saelens

    Geen Belg in topmanagement

    Er zal geen enkele Belg in het topmanagement zitten. Executief comité bestaat uit Dick Boer, Frans Muller, Jeff Carr, Pierre Bouchut, James McCann, Kevin Holt.

  • Niels Saelens

    40 à 50 procent winst voor de aandeelhouders

    Ahold-Delhaize wil jaarlijks ongeveer 40 tot 50 procent van zijn winst uitkeren aan aandeelhouders, ongeveer in de lijn van wat Ahold nu doet.

  • Niels Saelens

    Logistieke keten Delhaize blijft gespaard

    Dick Boer over Albert Heijn België: "Het is nog te vroeg om te beslissen hoe we de twee verschillende merken in België zullen uitspelen."

    Voorlopig blijft de logistieke keten van Delhaize gespaard. Belgische Albert Heijn winkels blijven vanuit Nederland worden beleverd.

  • Niels Saelens

    350 miljoen euro eenmalige kosten

    De (eenmalige) kosten van de integratie wordt geraamd op 350 miljoen euro, maar het management houdt ook nog rekening dat het bedrag nog 100 miljoen euro hoger kan uitvallen.

  • Niels Saelens

    Delhaize 16de Bel20-overname sinds lancering index in 1991

    Delhaize is het 16de Belgisch Bel20-bedrijf dat wordt overgenomen sinds de lancering van de index in 1991. Het is de eerste onderneming die de afgelopen tien jaar in buitenlandse handen valt.

Onze partners