Meer winst bij Proximus

26/02/16 om 09:09 - Bijgewerkt om 09:44

Bron: Moneytalk

Proximus won in zijn vierde kwartaal een mooie 30.000 tv-abonnees en 28.000 internetlijnen. De omzet lag licht beneden de voorspellingen van de meeste analisten, maar de nettowinst was beter dan verwacht. In april betaalt Proximus 1 euro brutodividend per aandeel uit, na de 0,5 euro in december.

Meer winst bij Proximus

© BELGA

Dominique Leroy, de CEO van Proximus, spreekt van een "solide" vierde kwartaal. De onderliggende groepsomzet daalde weliswaar met 0,3 procent tot 1,5 miljard, maar dat komt door de 2,7 procent omzetdaling bij het internationale filiaal BICS, dat minder spraakminuten verkocht.

Het goede nieuws bij Proximus was de winst. De onderliggende courante bedrijfskasstroom (ebitda) steeg 8,4 procent, vergeleken met het vierde kwartaal van vorig jaar, tot 414 miljoen. Proximus koopt goedkoper in en verlaagde bovendien zowel zijn personeels- als zijn niet-personeelskosten. De bedrijfswinst steeg bijna 38 procent tot 199 miljoen euro. Netto was het groepsaandeel in de winst 139 miljoen, een sprong met 40 procent. Ook operationeel liep het goed, afgezien van de traditionele daling van het aantal vaste spraaklijnen (-19.000 tot 2,78 miljoen).

Mobiel lijdt onder sms-terugval

In het consumentensegment lag de aangroei van 28.000 internetlijnen hoger dan een jaar geleden (22.000). Tv won 30.000 abonnees (44.000 settopboxen). Ook al door de hogere prijzen sinds juli 2015 tikte dat flink aan in de omzetstijgingen: +8,5 procent voor internet en +11,4 procent voor tv.

De mobiele markt blijft zeer competitief. Proximus won 44.000 abonnees, maar verloor 34.000 prepaidkaarten. Het lagere sms-gebruik duikt op in de cijfers: de gemiddelde opbrengst per klant per maand (ARPU) daalde bij prepaid met 14,9 procent tot nog 10 euro. Bij de abonnees was de daling 0,6 procent tot 29,1 euro per maand. Samen haalde Proximus 0,4 procent minder omzet uit mobiele diensten in zijn consumentensegment.

De operator won 12.000 quadruple-playabonnees, die naast internet, tv en telefoon ook mobiel afnemen. Samen zijn dat er nu al 529.000, een stijging met 10,2 procent in een jaar. In totaal groeide de courante bedrijfskasstroom bij de consumentenbranche 2,9 procent tot 346 miljoen. De marge was 47,2 procent.

Efficiënter naar ondernemingen

In het bedrijvensegment groeide Proximus 1,4 procent tot 350 miljoen euro. De mobiele diensten compenseerden met hun 10,6 procent vooruitgang ruimschoots de achteruitgang in spraak (-3,8%) en de vlakke ICT-inkomsten. De kosten van de divisie daalden 3,3 procent, wat de courante bedrijfskasstroom op 153 miljoen bracht, een vooruitgang met 3,9 procent.

De vrije kasstroom van de groep was -114 miljoen euro. Hij is vertekend door de schikking van 120 miljoen euro met KPN (Base) en Mobistar, maar ook door hogere belastingen en andere cashuitgaven.

"Ook in 2016 lichte groei"

Voor 2016 verwacht Leroy een lichte groei van de kernopbrengsten (zonder BICS) en van de courante bedrijfskasstroom van de groep, ondanks voorspelbare hindernissen. Daaronder vallen de resultaten van BICS in 2015 (die het afgelopen jaar sterk waren en dus niet zo gemakkelijk te verbeteren), de roamen-zoals-thuisregulering, die aan de roaminginkomsten zal knabbelen, en de komst van Mobistar als derde speler met bundels van internet, tv en mobiel.

De kapitaaluitgaven zullen met ongeveer 950 miljoen euro iets hoger liggen dan dit jaar door meer investeringen in het vaste netwerk, speciaal in glasvezel voor bedrijven. Dominique Leroy verwacht dat Proximus over 2016 opnieuw een brutodividend van 1,5 euro per aandeel uitkeert.

Onze partners