LinkedIn: het grootste arbeidsbureau ter wereld

17/10/14 om 10:54 - Bijgewerkt om 14:55

LinkedIn heeft de arbeidsmarkt veranderd. Maar de ambitie van CEO Jeff Weiner reikt veel verder: de website moet uitgroeien tot een wereldwijd netwerk. Ook chauffeurs en caissières vinden nu de weg naar LinkedIn.

LinkedIn: het grootste arbeidsbureau ter wereld

© Bloomberg

LinkedIn ontstond in 2002 in Moutain View in de Amerikaanse staat Californië als een "netwerk van mensen", zegt Allen Blue, een van de oprichters. "We hadden eigenlijk een instrument voor eigen gebruik in gedachten." Het is heel anders gelopen. LinkedIn heeft zijn vleugels uitgestrekt tot ver buiten Silicon Valley. Het is een adresboek, een databestand van cv's en een publicatieplatform voor iedereen die zijn weg wil vinden in de professionele wereld.

Het aantal leden is de voorbije drie jaar bijna verdrievoudigd tot 313 miljoen. Twee op de drie wonen buiten de Verenigde Staten. In België telt LinkedIn 2,2 miljoen profielen. De meeste zijn bedienden met een diploma, die noch aan de top, noch aan de basis van de bedrijfspiramide staan. "Je kunt nergens binnenstappen, of iedereen heeft iedereen al van tevoren opgezocht op LinkedIn", zegt een lid dat voor een accountantsfirma werkt.

De meeste leden betalen niets om de details van hun opleiding en hun loopbaan op te lijsten, meldingen van werkaanbiedingen te krijgen, elkaars capaciteiten en vaardigheden te bevestigen, aanbevolen artikels te lezen of zich te ergeren over de onophoudelijke vragen van mensen die met hen in verbinding willen komen.

Sommigen betalen voor een premiumabonnement, dat hen recht geeft op een aangepast profiel, een grotere foto en 25 e-mails per maand naar andere leden, zelfs als die nog niet tot zijn contacten behoren. Die abonnementen brengen een vijfde van de inkomsten van LinkedIn op. In het tweede kwartaal bedroegen die inkomsten 534 miljoen dollar, 47 procent meer dan het jaar daarvoor. Er was wel een klein nettoverlies, grotendeels door de kosten van aandelenopties aan het personeel.

Economisch diagram

Maar LinkedIn is meer dan een middel voor opkomende professionals om vrienden te maken en mensen te beïnvloeden. De website heeft de arbeidsmarkt veranderd _ hoe mensen een baan vinden en hoe werkgevers werknemers vinden. De ene rekruteerder na de andere noemt de website een gamechanger. Maar daar houdt de ambitie van LinkedIn niet op. CEO Jeff Weiner droomt van een wereldwijd 'economisch diagram' dat mensen verbindt die op zoek zijn naar werk, die beginnen te werken en die meer verwachten van hun loopbaan. Dat veronderstelt uiteindelijk een ledenaantal van 3 miljard mensen - de omvang van de wereldwijde actieve bevolking volgens Weiner. LinkedIn wil dus niet alleen de rekrutering van professionals, maar de hele werking van de arbeidsmarkt en bijgevolg de efficiëntie van economieën veranderen.

Rekruteerders zijn voor LinkedIn de belangrijkste bron van inkomsten. Ze betalen voor vergunningen om te kunnen zoeken naar mogelijke kandidaten voor een vacature en hen te mailen als ergens een plaats openvalt. Daarnaast kunnen ze ook advertenties plaatsen. Die zogenoemde 'talent solutions' zijn goed voor drie vijfde van de verkoop. Op de website kunnen rekruteerders de groepen waarin ze willen zoeken - mensen die aan een bepaalde universiteit hebben gestudeerd bijvoorbeeld - nauwkeurig afbakenen.

Concurreren met headhunters

LinkedIn heeft het voor ondernemingen ook gemakkelijker gemaakt om zelf mensen te identificeren, veeleer dan headhunterbureaus in de arm te nemen. De website is dus een concurrent voor die ondernemingen. De headhunters werden niet buitenspel gezet, maar ze moeten voortaan meer doen dan alleen een lijst van namen samenstellen. Dat kunnen de eigen rekruteerders van de onderneming nu zelf. Koppensnellers zijn nog altijd nuttig in de latere fases van het aanwervingsproces, bijvoorbeeld om te bepalen wie waarschijnlijk het beste in de onderneming past. Omdat LinkedIn het aantal potentiële kandidaten aanzienlijk vergroot, moet er ook meer worden geschift. Sommige rekruteerders zeggen dat ze nog altijd evenveel uitgeven aan rekruteringsfirma's dan vroeger.

Voor de echte topbanen is LinkedIn nog altijd iets te openbaar. Dat verklaart waarom Korn/Ferry, een van de grootste headhunterbureaus, vorig jaar een recordbedrag aan inkomsten en winsten heeft geboekt. Niettemin klimt LinkedIn langzaam maar zeker naar boven.

Lees het volledige artikel in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners