Koen Van Gerven (CEO bpost): 'Krantencontract voor bpost of 3500 banen verdwijnen'

12/02/15 om 16:19 - Bijgewerkt om 17:34

"Indien we het krantencontract verliezen, dan moeten we afscheid nemen van 3500 mensen.' Die boodschap bracht Koen Van Gerven, CEO van bpost, donderdagmiddag op de Trends Lunch. De topman, die uiterst zelden naar buiten treedt, gaf op de selecte bijeenkomst een stand van zaken over het postbedrijf. Trends vatte zijn uiteenzetting samen in drie vragen.

Koen Van Gerven (CEO bpost): 'Krantencontract voor bpost of 3500 banen verdwijnen'

© belga

Het gros van de 2,4 miljard omzet komt van papieren post. Een flink deel van de levering van pakjes en een kwart zijn inkomsten uit allerlei diensten. Daaronder valt het contract voor de bedeling van kranten, naar verluidt met een waarde van meer dan 200 miljoen euro. De kans bestaat dat bpost dit krantencontract verliest. Hoe zwaar weegt dat?

Koen Van Gerven: "Mocht dat wegvallen, dan is dat een aderlating, maar dan hebben we ook de kosten niet meer. Ook Europa beschouwt het als een dienst van algemeen economisch nut om de samenleving op een correcte manier te informeren. Dit gezegd zijnde, ligt het belangrijkste voordeel bij de uitgevers van kranten en weekbladen, voor wie abonnementen zeer belangrijk zijn. Het gaat dus niet om een subsidie."

"Europa eiste wel dat er een aanbesteding kwam, die voor eind 2014 moest beslist zijn. Die timing is door de verkiezingen onhaalbaar gebleken, maar ik ga ervan uit dat minister van Economie Kris Peeters dat dossier opneemt met Europa. Samen met AMP en BD werden we twee weken geleden geselecteerd als kandidaat. We hopen eerstdaags het lastenboek te ontvangen, en moeten dan binnen de 90 dagen een offerte indienen."

"Mijn bezorgdheid is dat wij wettelijk met contractuele mensen moeten werken, terwijl de anderen een beroep doen op zelfstandigen. Voor mij is dat schijnzelfstandigheid, en ik ben er evenmin van overtuigd dat het kwaliteitsniveau hetzelfde is. Maar indien we het contract verliezen, dan moeten we afscheid nemen van 3500 mensen die daar nu mee bezig zijn. De vakbonden en onze aandeelhouders weten dat. Ik weet niet of we dat volledig kunnen absorberen door het normale personeelsverloop. Dat betekent een pak minder belastinginkomsten en pensioenbijdragen voor de overheid, maar dat is het maatschappelijk debat dat moet worden gevoerd. Het is in elk geval een dienst die je, eenmaal gestopt, nadien niet meer opstart."

U blijft geloven in de waarde van papier?

Koen Van Gerven: "Mensen willen belangrijke zaken nog altijd op papier. De papieren post was vorig jaar goed voor 64 procent van de omzet. Uiteraard staat die markt onder druk, maar ik denk niet dat het een verhaal is van papier tegen digitaal. Integendeel, die versterken elkaar. Dat is de les die we trokken uit de ervaringen met Zalando. Daar hebben we een test gedaan met direct mail, en intussen gaan we een derde directmailoperatie starten. Ik vermoed wel dat er een tweedeling komt: dat het voor brieven minder belangrijk wordt dat ze de dag nadien al worden bezorgd, terwijl dit voor pakketten in veel gevallen een must is."

BPost heeft ook een niet-bindend aanbod gedaan op de Roemeense post, en u bent gevraagd voor exclusieve gesprekken. Wat hoopt u daar te bereiken?

Koen Van Gerven: "Daar zoeken we in elk geval geen operationele synergie. We zijn evenmin van plan onze back-offices naar daar over te brengen. Maar de Roemeense post moet voortaan van Europa in een vrije markt opereren, en wij hebben competentie in het omzetten van een postnetwerk naar een efficiënte en kwaliteitsvolle organisatie. Zij hebben 270 miljoen euro omzet en draaiden vorig jaar voor het eerst ongeveer break-even. Wij hebben 2,43 miljard euro en een steeds groeiende cashflow.

Die expertise kunnen we in België niet meer ten volle aanwenden, dus voor een aantal mensen kan dit een mooie uitdaging zijn, terwijl we ook waarde creëren. Al ben ik me ervan bewust dat we ervoor moeten waken er niet te veel geld in te steken, onze managementtijd niet te verwateren, en er zeker ons dividend niet door in het gedrang laten brengen. We hebben onze voorwaarden gesteld, en willen goed begrijpen wat het antwoord daarop inhoudt. Voor de zomer verwacht ik meer duidelijkheid." (L.H./R.B.)

Lees meer over:

Onze partners