Kinepolis neemt Brightfish over

© belga

De bioscoopgroep Kinepolis heeft alle aandelen verworven van de reclameregie Brightfish, de nummer één van de sector.

Kinepolis betaalt daar volgens CEO Eddy Duquesne een “symbolisch bedrag” voor omdat zijn groep nog een belangrijke schuldvordering had uitstaan op Brightfish, en dat sinds 2009.

Brightfish, het vroegere Screenvision Belgium, staat in voor de reclameregie op 436 Belgische bioscoopschermen, 97 procent van het totaal. Het reclamehuis is goed voor een omzet van om en bij de 12,8 miljoen euro en telt 25 medewerkers. Volgens Duquesne draait Brightfish bijna break-even. De overname moet ook op dat vlak voor een kentering zorgen. “Enerzijds wordt onze schuldvordering op Brightfish tenietgedaan, anderzijds wordt ook nieuw kapitaal aangedragen”, zegt Duquesne.

Kinepolis zegt dat het voor zijn nieuwe dochter flink wat groeimogelijkheden ziet. “De digitalisering en de opkomst van 3D zorgen ook voor de reclamewereld voor ongekende mogelijkheden,” zegt Duquesne. “In vergelijking met digitaal is analoog nu bijna middeleeuws.”

Met deze overname doet Kinepolis eens te meer aan een grondige diversificatie van zijn activiteiten. “Hoewel je deze deal ook een vorm van verticale integratie mag noemen”, zegt Duquesne. De beursgenoteerde groep niet alleen actief in bioscoopexploitatie, maar ook in vastgoed, theatre sales, B2B en filmdistributie. Daar komt nu schermreclame bovenop. Kinepolis weet jaarlijks ruim 21 miljoen bezoekers aan te trekken naar zijn filmzalen in België, Frankrijk, Spanje, Polen en Zwitserland. (K.C.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content