JBC volgt 17 miljoen kledingstukken op met RFID-technologie

© reuters

Kledingketen JBC investeert vijf miljoen euro in de uitrol van de RFID-technologie in zijn volledige logistieke keten. De grootste Belgische kledingretailer volgt zo jaarlijks ruim 17 miljoen artikelen op, vanaf de productie bij een van zijn honderd wereldwijde leveranciers tot aan de verkoop in de 144 winkels in België, Luxemburg en Duitsland.

Met deze brede implementatie is het familiale JBC een van de voorlopers in radio-frequency identification (RFID) in ons land. Internationale spelers zoals Inditex (bekend van onder andere Zara) en Marks & Spencer werken al met deze identificatietechnologie. Ook C&A en H&M doen ervaring op met deze technologie.

Duurder maar volautomatisch

Radiofrequentie-identificatie is een communicatiemiddel dat elektronische gegevens op met chips uitgeruste etiketten (zogenoemde tags) overdraagt met radiogolven. Speciale scanapparatuur leest de informatie.

Het voordeel van de RFID-technologie ten opzichte van barcodes is dat de tags volautomatisch gescand kunnen worden en dat de etiketten veel meer informatie kunnen bevatten waarmee ook de marketingafdeling aan de slag kan. Nadeel is dan weer dat de tags nog altijd duurder zijn dan de klassieke barcodes.

Fred Tielens, logistiek manager bij JBC, nuanceert die meerkosten. “In tien jaar tijd is de kostprijs van de RFID-tag met 40 procent gedaald. Die evolutie gaat verder en hoe meer bedrijven de technologie gebruiken, hoe goedkoper de tags zullen worden.” De leveranciers naaien de JBC-tags in de kledingstukken. De klant kan ze na aankoop eenvoudig verwijderen.

Omnichannel-initiatieven uitbreiden

JBC wil met de RFID-technologie zijn voorraad van 1,5 miljoen hangende en 15,5 miljoen liggende goederen optimaal afstemmen op de (online) winkelervaring van de klant. “Met deze technologie hebben we een accuraat beeld van welke artikels zich waar bevinden in onze voorraad van meer dan 17 miljoen stuks. Op die manier kunnen we met een gerust gemoed onze initiatieven rond omnichannel stapsgewijs uitbreiden”, zegt Fred Tielens.

De kledingretailer koos voor de RFID-technologie van het Amerikaanse Checkpoint Systems. Met dit traceersysteem zullen winkelbediendes en logistieke dienstverleners stockbewegingen kunnen opvolgen, de winkelvoorraad kunnen optimaliseren en kunnen nagaan welk stuk wordt teruggestuurd of teruggeroepen naar JBC’s distributiecentrum in Houthalen-Helchteren. Die waterdichte opvolging van de goederenstroom moet zorgen voor een geactualiseerde inventaris van de beschikbare producten voor onlineshoppers, niet onbelangrijk voor een kledingretailer die werk maakt van een omnichannel-strategie.

Winkels worden distributiecentra

Met de implementatie van de RFID-technologie fungeren de 144 winkels van JBC als minidistributiecentra. Elke winkel kan voortaan, naast de klassieke aankopen op de winkelvloer, ingeschakeld worden voor het verwerken van online-aankopen.

“Een van de voordelen voor JBC is dat je zo op termijn voorraadtransparantie krijgt. Dat biedt permanent een goed voorraadbeeld per winkel. Voor een klant in de winkel die zijn maat niet vindt, is dat wel belangrijk. Als het stuk beschikbaar is in een ander filiaal kan het via de kiosk in de winkel besteld worden. Voorraadcorrectheid is heel belangrijk en met RFID kunnen we dat realiseren”, stelt Tielens. De webshop en de kiosken in de JBC-winkels waren vorig jaar goed voor bijna 4 procent van de JBC-omzet (275 miljoen euro). “Daar willen we nog sterk in groeien”, zegt Fred Tielens.

Technologie voor winkels en distributiecentrum

Alle winkels van de keten beschikken nu over de nodige hard- en software. “De volgende zes maanden werken we verder aan de koppeling van de RFID-technologie aan de kassasystemen. Dat is de laatste fase in de uitrol”, aldus de logistiek manager. De RFID-tags zullen automatisch gelezen en doorgestuurd worden naar de kassa’s. “Dat betekent dat de kassierster niet langer elk prijskaartje individueel moeten inscannen. Dat zorgt voor minder wachtrijen aan de kassa en zo krijgt het winkelpersoneel meer tijd voor de klant.”

In JBC’s distributiecentrum in Houthalen zijn zes RFID-tunnels geïnstalleerd. Met die automatische leessystemen wordt de fysieke inhoud van de inkomende goederen via leveranciers en de uitgaande goederen naar de winkels gecontroleerd. In combinatie met software van Checkpoint matchen de tunnels bij aankomst of vertrek van het distributiecentrum naar de winkels automatisch de inhoud van de dozen met de ladingsbrieven.

Interactieve spiegel adviseert klant

“Behalve het feit dat we met RFID inzicht krijgen in onze voorraden, zal JBC met die technologie ook de impact kunnen meten van promoties en suggesties op maat van de klant kunnen doen tijdens het shoppen”, zegt Fred Tielens.

In de toekomst kunnen modezaken uitgerust worden met interactieve spiegels. “Als een klant na het passen voor zo’n spiegel staat, wordt de tag van het hemd bijvoorbeeld automatisch gelezen en krijgt de klant advies over welke trui of broek bij dat hemd passen. Dankzij RFID-technologie kan je extra omzet genereren door aan cross-selling te doen”, voorspelt Tielens.

Een dergelijke aanpak kan volgens Fred Tielens binnen de privacyregels. “Privacy is alleen een probleem als je een klant echt volgt zonder zijn toestemming. Dat doen wij niet. We gaan alleen op productniveau aan cross-selling doen en met RFID kan dat automatisch.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content