ING-topman Hamers: 'Je moet het dak repareren als de zon schijnt'

03/10/16 om 12:17 - Bijgewerkt om 19:50

Volgens de topman van ING Ralph Hamers kost de harde weg van de digitalisering nu eenmaal banen. Dat blijkt maandag nadat een forse herstructurering in Nederland en België werd aangekondigd.

ING-topman Hamers: 'Je moet het dak repareren als de zon schijnt'

© belga

Maandag 3 oktober werd een zwarte dag voor het personeel van bank-verzekeraar ING. Hoewel rekening gehouden werd met aanzienlijk banenverlies snijdt de directie veel dieper dan gevreesd. In totaal schrapt ING 7.000 banen in de vestigingen in België en Nederland. Het doel van de reorganisatie is in de eerste plaats een jaarlijkse kostenbesparing van 900 miljoen euro. Maar er wordt tot 2021 ook voor 800 miljoen euro geïnvesteerd in verdere digitalisering van de bank. En de 'harde weg van de digitalisering' kost nu eenmaal banen, geeft de ING-topman toe in een interview met de Nederlandse radio-omroep BNR.

ING telt dus te veel kantoren, vooral in België, 'waar de kantorenstructuur niet klopt'. "Digitalisering is wat ING heel veel succes brengt, we groeien net heel hard in veel landen buiten Nederland en België omdat we juist daar onze digitale bank hebben staan. We weten hoe het moet, we weten waarde toekomst ligt. Jammer genoeg gaat de digitalisering gepaard met een herstructurering. Het is een harde boodschap, besef ik, maar we zullen het personeel zorgvuldig inlichten", zegt Hamers.

ING kan nochtans prima resultaten voorleggen: meer dan 3 miljoen nieuwe klanten en 56 miljard nieuwe kredietverleningen. Dat klinkt allicht bijzonder wrang voor het getroffen personeel. "Het is snoeien om te groeien", aldus Hamers, want de goede resultaten zijn 'geen reden om niet te reorganiseren'.

De ING-topman maakt zich sterk dat zijn bank een van de weinige banken is die groeit, 'en we willen die groei gezond houden'. "Je moet het dak repareren als de zon schijnt. We staan er nu goed en sterk voor en vanuit die kracht moeten we deze verandering doorvoeren. Je moet het doen wanneer je het kunt, niet wanneer het te laat is," luidt het argument.

Tijdens het ochtendinterview met Nederlandse radio-omroep bleek dat Hamers het personeel niet persoonlijk op de hoogte had gebracht. Dat was de taak van de lokale CEO's van België en Nederland. Hamers belooft het personeel later nog te zullen toespreken.

"We hebben vanmorgen met de bonden gesproken, zowel in België als in Nederland, en we zullen de komende dagen heel veel aandacht besteden aan onze medewerkers." (BO)

Onze partners