Industrie vraagt minister van Defensie die 'made in Belgium' verdedigt

20/10/11 om 11:53 - Bijgewerkt om 11:53

Bron: Trends

De Belgische beveiliging- en defensiebedrijven willen in de volgende regering een minister van Defensie die hun industrie actiever promoot.

Industrie vraagt minister van Defensie die 'made in Belgium' verdedigt

© Image Globe

"Het gaat om 15.000 banen en een globale omzet van 1,5 miljard euro. Wij verwachten dan ook dat de minister van Defensie in de volgende federale regering meer optreedt als ambassadeur voor de sector," zegt Dany Van de Ven, voorzitter van BSDI (Belgian Security and Defence Industry) op Milipol in Parijs. Dat is een van de belangrijkste Europese beurzen voor beveiliging- en defensiematerieel.

Omdat de Belgische markt klein is, moeten de leden-bedrijven van BSDI het vooral hebben van de export. De bedrijven zijn met geavanceerde spitstechnologie koploper of wereldleider in hun niche.

"Er is een verschil tussen een minister van Defensie die bezoekjes brengt aan beurzen voor defensie- en beveiligingsmaterieel en een minister die gericht aan proactieve ondersteuning doet", zegt Van de Ven.

"Het eerste wat buitenlandse klanten vragen is of het Belgisch leger en de politie- en overheidsdiensten onze producten kopen." Van de Ven verwijst naar de recente aankoop van 8000 lichte wapens voor de politie in Amerika.

Ook Belgische bedrijven op Milipol klagen erover dat ze bestellingen mislopen, terwijl ze wel geselecteerd worden door leger en politie van de buurlanden. "Onze regering roept Europese richtlijnen in", reageert Van de Ven. "Maar het kan toch niet de bedoeling van Europa zijn producten van buiten Europa te promoten; terwijl wij in de VS botsen op een Buy American Act."

Gestructureerd overleg

BSDI betreurt dat 'Cicma' of het 'Comité interministériel pour la coordination du matériel d'armement' - een soort 'kern' voor beveiligings- en defensiematerieel, met inspraak van de gewesten sinds 1989 niet meer samenkomt.

"Bijgevolg hebben onze bedrijven geen idee van investeringsplannen van de overheid op korte en middellange termijn, hoewel de behoeften aan speciale voertuigen, kogelvrije vesten, nachtkijkers, afluisterapparatuur, kortom allerlei geïntegreerde controle- en beveiligingssystemen waarin wij bij de wereldtop horen, bestaan en toenemen."

Van de Ven benadrukt dat bijvoorbeeld de twee Europese richtlijnen 'Defence Package' voor eind augustus 2012 geïmplementeerd moeten worden. Ook over de opvolging van de F16-gevechtsvliegtuigen die vanaf 2020 uit dienst worden genomen, blijft de sector in het ongewisse.

"België zou geen luchtvaartindustrie gehad hebben zonder deelname aan het F16-programma, denk aan bedrijven als Sabca en Barco", zegt Van de Ven.

Schroom van overheidswege wegens misbruiken uit het verleden wuift de BSDI-voorzitter weg: "Deze business is uiterst gereglementeerd. We respecteren strikt de ethische gedragscode van ASD (Aerospace Defence Europe), wij verkopen uitsluitend wapens en beveiligingssystemen in landen waarvoor de politieke beleidsverantwoordelijken groen licht hebben gegeven. Daarom dringen we ook aan op gestructureerd overleg met de sector en duidelijke afspraken." (EB)

Lees meer over:

Onze partners