'Het is simpel: bol.com wil de beste winkel zijn'

04/02/16 om 10:52 - Bijgewerkt om 17:48

De opmars van de Nederlandse webwinkel bol.com jaagt de Belgische handelaars de stuipen op het lijf. Zeldzaam zijn de kerstbomen waar géén pakje van bol.com onder lag. Dat succes kwam niet vanzelf, maar is het resultaat van durven te dromen en chronisch ontevreden te zijn, zegt ex-marketingdirecteur Michel Schaeffer.

Niet lullen, maar poetsen. Het is het motto van menig Rotterdammer. Michel Schaeffer laat de leuze aan het einde van het interview vallen om zijn karakter en dat van zijn stadsgenoten te omschrijven. Schaeffer (48) houdt niet van stilzitten en het status quo. Toch werkte hij veertien jaar bij bol.com, omdat het "de mooiste reis van zijn leven" was. In maart 2001 begon hij er als marketingdirecteur. Het bedrijf werd geleid door Daniel Ropers en telde toen amper 26 werknemers. Ropers is nog altijd de CEO, nu van een team van 1000 medewerkers. In de zomer van 2015 nam Schaeffer afscheid. Hij had veertien jaar mee het imago en de strategie van bol.com de bepaald. Bij zijn afscheid was bol.com al veruit de grootste webwinkel van de Benelux, en is sindsdien alleen maar groter geworden. De omzet brak het afgelopen jaar door de grens van 900 miljoen euro, een stijging van 25 procent in een jaar tijd. Exacte cijfers geeft het bedrijf niet meer sinds het in 2012 werd overgenomen door Ahold. In dat jaar was er een nettowinst van 10,4 miljoen euro.
...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners