Heineken wint marktaandeel in België

Heineken © Belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Heineken won vorig jaar marktaandeel in volume in België. Ook Brouwerij Haacht ging er de eerste negen maanden op vooruit. Marktleider AB InBev verliest.

Heineken, in omzet de wereldwijde nummer twee en in volume de nummer drie, is de eerste van de grote brouwers die zijn jaarcijfers heeft bekendgemaakt. Dat gebeurde vanmorgen, voor de beursopening. Heineken liet weten dat het in volume marktaandeel heeft gewonnen in België. De Nederlandse groep is sinds april 2008 actief in België, na de overname van Alken-Maes, de Belgische nummer twee.

Veel informatie geeft de brouwer niet over zijn resultaten op de Belgische markt. Het verkochte volume in ons land zal wellicht zijn gedaald, want de hele West-Europese biermarkt zakte 2 procent in organisch volume. Heineken _ waarvan de West-Europese divisie bestaat uit de landen van Finland tot Portugal en het Verenigd Koninkrijk, uitgezonderd Duitsland _ haalde een totaal volume van bijna 45 miljoen hectoliter. De zwakke economie, de stijgende accijnzen en btw in een aantal landen en de dalende verkoop in de horeca waren de spelbrekers. Toch bleef de omzet zo goed als stabiel door prijsverhogingen en een hogere verkoop van duurdere merken. Maar de winstgevendheid daalde.

Heineken deed het in België goed met de verkoop van het luxemerk Desperados, een bier met tequilasmaak uit de stal van de Mexicaanse dochter Femsa. Maar in volume blijft dat een beperkte markt. De volumebieren blijven Maes Pils, Cristal en Grimbergen. Heineken communiceerde de voorbije jaren weinig over de Belgische markt. Het laatste cijfer over de marktaandelen dateert van 2009. Toen had de brouwer 11,3 procent van de markt, goed voor een volume van 1 miljoen hectoliter. In 2010 bleven de volumes stabiel, in 2011 daalden ze.

De brouwer toonde zich de voorbije jaren sterker in de horeca dan in het winkelsegment. Met de komst van Heineken werden de prijsacties in de winkels feller. De stijging van het marktaandeel in volume van de Nederlandse brouwer komt dan ook in het nadeel van marktleider AB InBev, dat in 2011 56,3 procent marktaandeel had. AB InBev zag na negen maanden het volume eigen bieren in België dalen met 5 procent door een zwakke eerste jaarhelft en de toegenomen concurrentie.

Ook Brouwerij Haacht, de nummer drie in ons land, behoort tot het winnerskamp. In de eerste negen maanden ging het marktaandeel in volume licht vooruit, vooral door stijgende verkoopvolumes in de horeca. “Toch blijft de concurrentie tussen de drie nationale pilsbrouwers keihard en zet ze meer dan ooit een druk op de horecamarges”, waarschuwde het persbericht na de eerste negen maanden. De jaarcijfers van de wereldwijde nummer één, AB InBev, volgen op 27 februari.

Het is evenwel niet omdat Heineken marktaandeel wint in België, dat het alom gekende merk H. plots aan enorme populariteit zou winnen in België. Belgen lusten het Nederlandse biertje – het meest verkochte internationale merk in de wereld – nog steeds niet. Het volume in ons land klokte in 2010 af op 5000 hectoliter, en dat bij een totale biermarkt van 8,44 miljoen hectoliter”.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content