Finaxis-dochters Bank Delen en Bank van Breda op het overnamepad

07/07/11 om 11:04 - Bijgewerkt om 11:04

Bron: Trends

Finaxis, de financiële poot van Ackermans & van Haaren, wil de komende jaren zowel intern als extern blijven groeien.

Finaxis-dochters Bank Delen en Bank van Breda op het overnamepad

De recente overnames van de Britse vermogensbeheerder JM Finn & Co door Bank Delen en van ABK door Bank van Breda zijn een bewijs van de ambitie van Finaxis. "Dit is geen eindpunt maar de start van iets moois", zegt Jan Suykens van Finaxis deze week in Trends.

Finaxis, de financiële poot van de Antwerpse investeerder Ackermans & van Haaren, overkoepelt de nichebanken Bank Delen (vermogensbeheer voor particulieren) en Bank van Breda (bank voor ondernemers en vrije beroepen). De divisie was vorig jaar goed voor 40 procent van de groepswinst en 30 procent van het geconsolideerde eigen vermogen van Ackermans & van Haaren.

Met de overname van JM Finn & Co zet Bank Delen de stap naar het buitenland, maar dat betekent niet dat er in België geen groeikansen meer zijn. Volgens CEO Jacques Delen ligt de organische groei op een recordniveau. Vooral in de Brusselse regio is de vermogensbeheerder een belangrijke speler geworden: "Sinds vorig jaar is Brussel goed voor de helft van de vermogensaangroei."

In Groot-Brittannië wil Bank Delen samen met Finn groeien en een stuk van de markt consolideren, zoals Delen zelf in België gedaan heeft. Maar in eerste instantie moet de rendabiliteit van Finn & Co omhoog: "Finn heeft een cost-income ratio van 85 tot 90 procent. Delen zit iets boven 40 procent. Als we erin slagen de activa te laten groeien en hun kostenstructuur in de buurt van die van Delen te brengen, krijg je een heel ander plaatje."

Ook Bank van Breda wil zijn activiteiten uitbreiden. Daarvoor rekent de bank op de Antwerpse kredietverschaffer ABK (Antwerps Beroepskrediet), die Bank van Breda kocht voor de neus van BKCP en diens Franse moeder CMNE. ABK richt zich vooral op middenstanders en eenmanszaken, en kan voor Bank van Breda een platform worden om dat kliënteel beter te benaderen. "Wij denken dat we, mits een scherpe positionering, bij ABK een nieuw 'Bank van Breda'-groeiverhaal kunnen schrijven", zegt CEO Carlo Henriksen.

Patrick Claerhout

Lees meer details over de ambitieuze plannen van Finaxis in Trends van deze week.

Lees meer over:

Onze partners