Electric Valley opent dit najaar zijn eerste concept store
Electric Valley opent in Brussel een eerste winkel van wat een Europese keten met dertig vestigingen moet worden. De trendy stedeling die de files beu is, kan er terecht voor een breed gamma van lichte elektrische voertuigen. Volgend jaar is Antwerpen aan de beurt.
In deze Week van de Mobiliteit duikt een nieuwe speler op met een uitstalraam vol oplossingen voor de verkeersproblemen van de stadsbewoner. Ingenieur Eric Chevallet (44) en ondernemer Bertrand de La Tour d’Auvergne (47) hebben samen Electric Valley opgericht. Dat wil consumenten en professionele gebruikers een brede waaier van lichte elektrische vervoersmiddelen wil aanbieden.
Het gaat niet om elektrische wagens; het gamma varieert van stadsfietsen, plooifietsen en mountainbikes over steps, Segways, scooters, eenwielers, trikes (scooterachtige driewielers) tot en met bak- en cargofietsen, allemaal elektrisch. Het duo is al zowat een jaar actief in Frankrijk in de B2B-markt, en wil nu de markt veroveren met een webshop en een internationale keten van fysieke winkels.
Hun eerste conceptstore openen ze eind dit jaar in de Brusselse Louizalaan. Het pand waar voorheen een Mer du Nord-winkel was gevestigd, wordt verbouwd tot een winkelruimte van 500 vierkante meter (over twee verdiepingen). Er komen ook een indoor testpiste en een herstelwerkplaats. De eerste Electric Valley Store zal opstarten met een tiental medewerkers. De winkel zal ook financierings-, verzekerings- en onderhoudsoplossingen aanbieden.
1,5 miljoen elektrische fietsen
Het aanbod van de fietshandelaars is niet breed genoeg om in te spelen op de specifieke behoefte van de gebruikers
De Franse initiatiefnemers openen hun eerste winkel niet toevallig in de filehoofdstad van het Europese vasteland. “Voor onze Europese groeiambitie is Brussel een prima uitvalsbasis”, zegt operationeel directeur Eric Chevallet. De Fransman woont al dertien jaar in Ukkel en kent de mobiliteitsproblemen van de hoofdstad. Hij werkte jaren als consultant in supply chain management, retail en logistiek. Hij zag de fileproblematiek in zijn stad alsmaar groeien en doorkruist nu de Brusselse agglomeratie op een motor.
“Brussel ligt in het centrum van Europa, tussen grote markten als Frankrijk, Duitsland, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Het internationale karakter van de hoofdstad is ook zeer geschikt om een nieuw concept uit te testen. Brussel is een van de meest congestiegevoelige steden van Europa. En het is als locatie ook niet zo duur in vergelijking Londen of Parijs”, verklaart Chevallet.
Springt Electric Valley niet wat laat op de markt van de elektrische fietsen? 90 procent van de klassieke fietshandelaars heeft al een e-bike-assortiment. “We zitten nog maar aan het begin van de groeicurve”, meent Chevallet. “Deze sector boomt enorm. In Europa zullen dit jaar bijna 1,5 miljoen elektrische fietsen verkocht worden en dat aantal zal verdubbelen tegen 2022.”
Elektrische tuigen uittesten
“Het aanbod van de fietshandelaars is niet breed genoeg om in te spelen op de specifieke behoefte van de gebruikers”, zegt Bertrand de La Tour d’Auvergne, de chief visionary officer van Electric Valley. We willen het aanbod verruimen, zodat we de markt beter kunnen bedienen. Er nog heel wat andere lichte elektrische voertuigen op twee, drie of vier wielen.”
De Fransman meent de markt goed te kennen. Hij was jaren invoerder van de elektronische stepscooters van het Amerikaanse Segway. De voertuigen werden een hype maar braken nooit echt door in de brede markt. Eerder dit jaar nam de Chinese robotbouwer Ninebot het Amerikaanse bedrijf over.
“Segway was een voorloper. Het vond een publiek bij professionele gebruikers in niches als evenementen, toerisme, veiligheid, enzovoort. Wereldwijd zijn er 80.000 van verkocht. Zo’n toestel kost 9000 euro. Dat is te duur voor de massamarkt en de technologie is vandaag ook verouderd”, duidt De La Tour d’Auvergne.
Met Electric Valley wil hij nieuwe elektrische mobiliteitsproducten naar de markt te brengen. “Oplossingen die nog onbekend zijn omdat ze niet goed begrepen worden of omdat er geen distributiekanaal is. Via webshops zullen nieuwe vormen van mobiliteit niet doorbreken. Onze medewerkers zullen de klanten informeren en adviseren. Zulke toestellen kosten tussen de 2000 en 4000 euro. Mensen willen zoiets kunnen uittesten voor ze ze kopen.”
Voor stedelijk en trendy publiek
Welke zijn dan die nieuwe vervoersmiddelen waarmee Electric Valley het verschil wil maken? “Er bestaan innovatieve oplossingen die pertinent zijn in de stad”, stelt Chevallet. “Toestellen als de Segway zijn gemakkelijk te gebruiken in stedelijke omgevingen. Er komen nieuwe modellen. Je kunt ermee rijden in een pak, je zweet niet, je neemt dat mee in de lift, laadt het op naast je bureau en ook thuis heb je geen garage nodig.”
Bertrand de La Tour d’Auvergne ziet onder meer potentieel in de elektrische vouwfiets voor de zakenman. “We zullen een twintigtal lichte elektrische vervoersmiddelen aanbieden die het publiek nog niet kent. Sommige zullen aanslaan, andere misschien niet. Het is een dynamische markt. Van het elektrische Solowheel bijvoorbeeld zijn al enkele duizenden exemplaren verkocht in Europa (In België is het niet toegelaten op de openbare weg, nvdr.). Zulke innovaties slaan aan bij een stedelijk en trendy publiek.”
Ook voor pizzakoeriers
Het Franse duo richt zijn pijlen niet alleen op de Brusselse consument. In 2016 opent Electric Valley een winkel in Antwerpen. Tegen dan moet ook de webshop functioneren. 2017 moet het jaar van de internationale doorbraak worden. Op termijn willen de oprichters een dertigtal verkooppunten in Europa. Een eerste fase van die veroveringstocht vergt een investering van tientallen miljoenen euro’s. De ondernemers worden naar eigen zeggen gesteund door zowel private als publieke investeerders, maar ze willen geen namen en bedragen bekendmaken.
“Voor onze Europese groeiambitie is Brussel een prima uitvalsbasis”
Electric Valley heeft ook ambities in de B2B-markt. De ontluikende markt van de elektrische bedrijfsfietsen biedt potentieel. “Sinds begin dit jaar werken we in Frankrijk ook op de markt van de leveringen aan huis. Nu werken die spelers vooral met benzinescooters. Een grote pizzaketen doet nu een test lopen met elektrische fietsen voor de pizzakoeriers. Een elektrische fiets is veel goedkoper voor die bedrijven.
Bovendien zijn de investeringskosten lager en het onderhoud en herstel makkelijker dan bij een scooter met verbrandingsmotor. In Parijs haalt een scooter een snelheid van gemiddeld 13 kilometer per uur. Met een elektrische fiets is dat te evenaren, het is kostenefficiënter én het is beter voor het milieu”, verzekert De La Tour d’Auvergne. Voor de B2B-klanten voorziet Electric Valley ook in een ruimer dienstenaanbod, zoals een mobiele pechdienst.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier