Eerste Ambiorix-winkel, ondanks belofte

23/06/10 om 17:03 - Bijgewerkt om 17:03

Bron: Trends

Ambiorix opent donderdag in Brussel zijn eerste eigen winkel. Voor eigenaar Peter Vavedin de kroon op het opsmukwerk bij de prestigieuze Tongerse luxeschoenenproducent.

Eerste Ambiorix-winkel, ondanks belofte

Die eerste zogenaamde flagship store is gevestigd in de Naamsestraat in Brussel. "Niet de absolute toplocatie, maar dat wilden we ook niet. We zitten wel in een straat met heel wat schoenwinkels voor mannen", zegt Vavedin. Nochtans had Ambiorix vroeger aan zijn klanten, de schoenenverkopers, beloofd niet met eigen winkels te starten. "Dat hebben we moeten bijsturen omdat de zelfstandige schoenhandelaar aan het verdwijnen is in de grote steden", verdedigt Vavedin zich. "Zeker in Brussel vind je er bijna geen meer omdat merkenwinkels en grote ketens de huurprijs opdrijven."

De huurprijs, inrichting en voorraden maken het al snel een investering van honderdduizenden euro. Bovendien is het vinden van goed, tweetalig personeel dat ook op zaterdag wil werken, een groot probleem. "Het is een gevecht om de juiste mensen te vinden". Toch zullen er hoogstwaarschijnlijk nog andere Ambiorix-winkels volgen. "Ik denk dat daar ruimte voor is." Of die in eigen beheer zullen zijn of in franchise worden gegeven, is nog niet beslist.

Vavedin nam Ambiorix begin 2007 over van de LRM, TrustCapital Partners en het management. Die hadden de toen slabakkende onderneming in 1999 gekocht van de kleinzoon van de Waalse oprichter Louis Steyns. Om de overname te financieren, leende Vavedin vooral bij zijn vader.

Na de overname ging Vavedin met de hulp van zijn vader, grootaandeelhouder in een handvol bedrijven, met de grove borstel door Ambiorix. "Het merk was niet sexy meer", zegt Vavedin. Om het merk nieuw leven in te blazen, ging hij de mosterd halen bij lingerieproducent Van De Velde en diens communicatiebureau Edison uit Leuven. "Hoe zij het aanpakken met hun topmerk Marie Jo is voor ons het voorbeeld", zegt Vavedin.

"Na drie jaar wordt het merk heel anders gepercipieerd." Dat moet zich dit jaar vertalen in een stijging van de omzet, die de voorbije jaren bleef hangen rond 5 miljoen euro, met meer dan 20 procent.

Be.L.

Lees meer over:

Onze partners